Hoe kan je gewiste software/data terughalen van je harde schijf?

Ik las vandaag in een artikel over de Amsterdamse zedenzaak dat het Forensisch instituut gewiste data terug heeft kunnen halen.
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/03_maart/12/binnenland/robert-m-wiste-kinderorno-van-eigen-computer.xml

Nu dacht ik dat dat wel makkelijk zou zijn als ik per ongeluk iets zou verwijderen (ook uit de prullenbak) dat er dan eventueel nog een mogelijkheid zou zijn om dat bestand terug te halen.

Ik bedoel hierbij niet het terug in de tijd zetten van de PC, dit zorgt er namelijk ook voor dat de data die je na de terugzetdatum hebt aangemaakt verdwijnt.

Als ze dit oplossen met specifieke software, is deze ook voor consumenten beschikbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.5K

Het beste antwoord

er zijn tal van recovery-progs te koop, het ene al wat beter/grondiger dan het andere, maar er hangt wel een prijskaartje aan die soft, hoor
verder heb je ook nooit de garantie dat je alles onbeschadigd kan recupereren, bv foto's en tekstbestanden zijn doorgaans geen probleem, video's krijg je dan meestal weer terug in stukken en brokken, dan heb je dus weer andere soft nodig om die terug afspeelbaar te krijgen...
zie links voor enkelke voorbeelden.

http://www.recoverybull.com/

http://www.stellarinfo.com/

http://www.recovermyfiles.com/

Toegevoegd na 4 minuten:
net gezien dat er ook free soft te vinden is, maar of die even effectief zijn, weet ik niet. beter voorkomen dan genezen, denk ik...

http://www.gratissoftware.nu/downloaden/softperfect-file-recovery.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel! Prima antwoord, meest concrete op mijn vraag (2e antwoord overigens een super aanvulling)

Andere antwoorden (2)

In aanvulling op het andere antwoord: Het succes van het terughalen van bestanden is afhankelijk van of en hoe vaak er overheen is geschreven. Als je iets verwijderd van je pc en je maakt de pullenbak leeg, is het nog steeds niet verwijderd. De data blijft gewoon waar het is alleen maakt je besturingssysteem het beschikbaar voor overschrijving. Pas op het moment dat de data overschreven is, is het weg. En dan nog kunnen er soms delen terug te halen zijn die nog niet overschreven zijn. Niet ieder bestand heeft immers dezelfde omvang.

Programma's als truecript bieden de mogelijkheid om je harde schijf meerdere malen te overschrijven met willekeurige data waar niets uit op te maken is, om zeker te zijn dat de oude data onherstelbaar is verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met de trial versie van EASUS is het mij gelukt om foto,s terug te halen. op mediafire kun je hem afhalen.