Wat kan ik doen aan verkeerd opslaan van 'bijzondere tekens' in kladblok?

Ik wil in een XML-bestand wat wijzigen.
Deze tekens komen in mijn codetaal voor: [ ]
Deze kunnen blijkbaar niet opgeslagen worden, want dan komt ervoor in de plaats een rare code te staan.
Dezelfde wijzigingen heb ik eerder ingevoerd en opgeslagen en toen werkte het perfect.

Waarschijnlijk heb ik (per ongeluk) iets aan kladblok verandert en ik weet niet wàt... Ook het lettertype is ineens anders (was volgens mij new times roman en nu arial en nog groot ook). Weet iemand hoe ik kladblok weer terug kan veranderen, waardoor ik ook weer de programmeertaal van het XML-bestand kan wijzigen? :-S

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk heb je nu een ander xml bestand geopend, die ook in een ander lettertype en lettergrootte is op geslagen.

Je kan proberen de gehele tekst te selecteren (voor de zekerheid even kopieren met Ctrl+C) en er weer je eigen lettertype times new roman van maken.

Misschien dat dit de oplossing is en er in dat lettertype je tekens wel weer normaal zichtbaar worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kladblok is wel degelijk goed bruikbaar als hex-editor!
Dit dos-commando is: EDIT/80 bestand.XML.

Maar je vraag ging over de gebruikte code-tabellen in Kladblok en dat gaat heel eenvoudig in Kladblok zèlf!
Klik op 'Opmaak', klik op 'Lettertype' en kies jouw letter (ikzelf altijd Fixedsys of System) en klik op OK.
De 2 voorbeeldopgaven laden namelijk GEEN aparte lettertabellen in en zijn dus nogal spartaans: maak ik hierin een ASCII- fout dan slaat het hele ding alarm maar is in jouw geval toch een andere letter wel wat veiliger.
Vergeet niet bij experimenten bij het verlaten niet op 'Opslaan' te klikken maar middels de tabtoets een blokje 'Overslaan'.