Tegen welke problemen loop ik aan als ik een Apple koop?

Ik overweeg een Apple laptop te kopen. Maar ik weet niet tegen welke problemen ik aanloop omdat heel veel via microsoft gaat. Zoals het office pakket, maar ook simpelen dingen als MSN.
Ook weet ik niet of ik andere programma's moet halen in de vorm van een virusscanner ed.
Zitten er ook extra kosten aan verbonden om Windows Bestanden toch op de Apple te kunnen openen.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben een student, en wil hem enkel gebruiken voor internet en het maken van werkstukken. Games ed speel ik niet. Maar mijn ervaringen met Windows zijn tot op heden niet goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.3K
capthavoc
12 jaar geleden
Als student lijkt mij de aanschaf van een mac niet erg logisch vanwege de hoge prijs
Ik heb over apple gespuit nu mag jij over windows je ervaring/problemen spuien ? eerlijk is eerlijk maar ik jan het me niet voorstellen eigenlijk,
voor wat jij er mee wilt doen is een laptoppie met windows 7 met intel core 2 een breeze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koop beter een Acer Aspire Ultrabook S3.

Het beste antwoord

Er is gewoon office voor apple beschikbaar. dus je kunt gewoon word bestanden openen en schrijven op je macbook. msn is ook gewoon beschikbaar voor de macbook. een virusscanner is niet nodig omdat de kans op een virus op een mac gewoon heel klein is. eigenlijk komt het er gewoon op neer dat alle grote programma's ook een mac versie hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Eigenlijk niets,behalve dat je van windows naar een compleet ander progamma overstapt, je moet er aan wennen maar voor de rest is Apple een prachtig progamma dus ik zou hem kopen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Office voor Mac kost € 119,- dus dat zijn de kosten niet (als je toch al van plan bent een dure MacBook te kopen bedoel ik). MSN Messenger werkt niet zoals op een Windows pc; je kunt niet offline een bericht sturen.

Tegen virussen hoef je helemaal niets te doen; de firewall inschakelen is genoeg. De Macbook Pro is standaard uitgerust met een aantal programma's waarmee je veel extra kunt. Met FileVault beveilig je in 1 stap al je programma's en bestanden.

Ik heb jaren gewerkt met Windows, maar sinds een jaar ben ik 'overgestapt' en ik ga nooit meer terug! :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Hieronder nog de link naar Microsoft, voor het Office-pakket
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan :)
Je zult er wel aan moeten wennen dat het systeem nooit vastloopt, in 10 seconden opstart en je zult het blauwe scherm des doods missen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
w00t! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha ja en geen herrie van de hysterische ventilator die op volle toeren draait!
capthavoc
12 jaar geleden
10 sec zeg maar gerust 2 min maar ja ik erger me daar al jaren niet meer aan en is het zo erg ?
Ik heb het even voor je gegoocheld, Apple dik 4 miljoen problemen en Windows 7 miljoen.
Apple heeft wereldwijd een marktaandeel van ongeveer 5% dus je kunt zelf je conclusie trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha dat is nog eens statistiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me af of in het Nederlands Googlen het meest efficiënt is. En misschien zijn er wel heel veel pagina's waarop mensen schrijven over hoe weinig problemen ze met de Mac hebben. Het verschil in marktaandeel heeft voornamelijk een historische oorzaak. Zie hiervoor de geschiedenis van het IBM platform begin jaren '80. Het is juist een wonder dat de Mac nog bestaat ondanks dat kleine marktaandeel, en dat komt vooral door de kwaliteit van het produkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik je links gebruik krijg ik voor Apple maar 560.000 hits, geen 4 miljoen.
Eén van de weinige tekortkomingen zijn denk ik de beschikbaarheid van sommige spelletjes.

Nu ben ik al heel lang geen gamer meer, en zijn de belangrijkste tegenwoordig allemaal cross-platform, maar het kan voorkomen dat sommigen er niet voor de Mac zijn. GTA echter is er tegenwoordig al zie ik nu.

Gelukkig kun je in het ergste geval ook Windows ernaast draaien.

Ben je geen gamer, dan kan ik geen nadelen bedenken. Het is wat mij betreft in ieder ander opzicht superieur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
tip voor je crossover kopen koop meteen de games en de office app versie niet alles zal werken maar is echt de moeite waard
bootcamp is aardig maar absoluut niet nodig
net als vm ware of iets van die strekking
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je games wilt spelen koop je toch een console?
op zich is niet mis, een macbook doet wat je wilt en geen virusscanner gedoe etc
maar bedenk wel even voor de prijs van een macbook
kan je zowat een desktop en een laptop van windows kopen.

geen games maar ja op een laptop gamen vind ik al een crime dus ok dat is mijn inzien geen overtuigend kritiek.

Het heeft ook geen zin er windows 7 op te zetten want je videokaart is hooguit 256 mb dus gamen daarmee? no go
precies dat wat je nodig hebt en niet meer.
voor 3 keer de prijs van een windows laptop ???

nee je mac je zal prima werken hoor

Maar o wee als je software gratis wil zoeken

en God verhoedde dat je ooit een reparatie nodig hebt

of " even" je geheugen wilt uitbreiden of een accu of lader of adapter kabeltje o.i.d nodig hebt
pegels poen flappen wonga !!!
Hou er zeker rekening mee dat je een flinke beurs moet hebben voor alle bijkomende kosten en kostjes
en liefst nog een creditcard want apple bied je dan alle egar
als geliefde klant of beter gezegd als geliefde melkkoe

Bijkomende aparatuur is duur
kabels speciaal voor mac zijn duur
alles is duur
een device als mp3 spelers die niet van apple zijn ? ho maar
gsm van niet apple origine ? vergeet het maar
behalve als je je creditcard-je maar klaar hebt staan
Apple houdt zijn voorraad onderdelen kunstmatige laag heb ik het idee.

nee hoor prima werkende laptop vergelijkbaar met windows en op sommige fronten zelf ietsje beter

maar daar betaal je dan 3 keer meer voor

helaas ik heb ook een mac sterker nog ik schrijf dit via een mac

Gelukkig een budget macmini maar zeker weten ik koop er nooit meer 1

wat ik heb hou ik. maar als ie de geest zou geven dan zeg ik
adieu and leve microsoft
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een triest antwoord, zo slecht had ik Apple niet ingeschat. Wel een geluk dat niet veel mensen dit beseffen, daarom brengt hij op Marktplaats nog veel op. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaal waarop je reageert is hopeloos subjectief, geen enkele reden om triest over te worden.
Reparaties van laptops zijn altijd duur, geheugen voor Macs of windows is hetzelfde (specs zijn natuurlijk niet altijd exact hetzelfde, maar dat geldt voor windows-laptops onderling ook) en dus ook even duur. MP3-spelers van een ander kun je prima gebruiken.
Goedkope Windows-laptops hebben meestal veel mindere specificaties en zijn dus niet te vergelijken. Ik zie mensen al een Macbook Air (met SSD dus) vergelijken met een andere laptop met een gewone HD. Dan ben je als Windows idd al snel goedkoper. Ook wil er nog wel eens een flink verschil zijn in processorsnelheid tussen goedkope en duurdere laptops.
Verder is Apple een vooraanstaand merk, dus vergelijk ajb met Dell, HP, Toshiba, Lenovo e.d., niet met de ramsj van de dealer op de hoek.
capthavoc
12 jaar geleden
Ik schrijf je ook puur mijn ervaring vergeet niet ik heb een goedlopende mac die nog zeker met de tijd mee kan en mac os 10.7
Er is niets aan mac dat me zo erg aantrekt of wat een zodanig voordeel is dat ik voor mac zou kiezen.
en zeker niet voor die prijs.
Geef ze gratis weg of tegen windows prijzen en ik loop te juichen en wordt de grootste fan
Windows heeft mijn inziens meer voordelen
1 goedkopere aanschaf waarde
2 goedkopere hardware
Meer reparatie modificatie mogelijkheden
te kust en te keur aan gratis software of goedkopere software
oudere versie die vaak zelf onder 98 liepen lopen ook met windows 7
tip 40 euro neertellen voor crossover is de beste deal die je kan maken. als je al gebonden bent aan mac
maar zelf dat is eigenlijk een instinker/nadenkertje
niet gebonden aan de app store
ik durf te wedden dat het niet lang meer duurt of alle recentelijk software gaat via de mac app store
oudere versie software ? op nieuwere versie besturing systeem vergeet het maar.
Geen Flash ! op oudere powermacs
terwijl ze eigenlijk op dat na nog best meekunnen hoor
maar geef me liever een pentium 3 met xp 2 gig geheugen
Daar haal je meer uit dan een powermac g5 met 8 gig waar ze nog 2dehands bedragen voor durven vragen waar je een nieuwe windows pc met windows 7 voor kunt krijgen
Geen onderdelen voor te vinden zijn tenzij voor prijzen waar je stijl van achterover valt
dus upgraden? ho maar
macmini is goedkoop(er)
jawel maar let dan wel dat je er nog eentje koopt met cd rom drive,.... oeps superdrive
De nieuwste modellen hebben er niet eens eentje meer
losse super drive staan mooi maar let eens op de prijs ???
je bent toch gek als je dat er voor neertelt ?
Er is maar 1 ding dat ik echt aan de mac leuk vind en dat is dat hij zo superstil is.
maar ja dat komt ook omdat je wel de oempfh heb maar niet de software om hem flink op zijn donder te geven
Final cut pro ???
videobewerking ????
heb je wel eens gezien hoe duur dat is ?????
en zo kan ik nog wel even doorgaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zooooooooo, hier is iemand anti-Apple!
capthavoc
12 jaar geleden
En dat niet om de computer of software hoor dat werkt allemaal wel
maar om dat hele marketing systeem er omheen
dat kunstmatig in stand wordt gehouden en de prijzen hoog houdt.
en die exclusieve hardware eisen
en ow we als ander fabrikant iets macachtig zouden maken
zezeggen microsoft heeft laywer maar apple ??? een webcam moeten kopen voor 80 euro !
probeer maar eens een webcam te vinden geschikt voor een mac in ene gewone winkel
onder de 20 euro? pffff en die is dat ook nog kreupel in de meeste gevallen.
toegegeven een macbook heeft al eentje ingebouwd
maar ik blijf liever flexible met onderdelen
vandaar dat ik het zo jammer vindt dat die powermacs niet meer gemaakt worden of dat flash gewoon niet meer werkt en dat daar gewoon weg geen alternatief voor is
gek genoeg als je een youtube filmpje download en dan afspeelt in quicktime is er niets aan de hand
maar het is absoluut niet smooth sailing zonder flash Powermacs waren tenminste makkelijk met uitwisselen van onderdelen. maar goed apple blijft me negatief bezighouden en als ik niet oppas me steeds meer geld uit mijn zak te kloppen Ik heb een mac gekocht simpelweg omdat ik wil weten hoe het werkt zoals ik met alle versie van windows de fijne kneepkes weet.
Maar voor apple geldt grotendeels wil je iets weten ?
koop dit of dat er dan bij ,..... zuig zuig zuig
en verwacht vooral niet dat als je 2de hands een mac je koopt die geen intel core 2 duo heeft dat die nog goed zal draaien
of dat er maar ook iets aan valt te tweaken
dus de prijzen op marktplaats zijn belachelijk
ze zijn niet meer waard dan een intel pentium 4 2.8 mhz
en die is zelf beter vanwege,,,. juist Flash
mac hebben een bepaalde levensduur en ga je eroverheen dat valt je systeem binnen de kortste keren niet meer
aan te passen (zoals het filmpje zegt there wil be standing A new mac over a year
and I wil stil be around with (minor upgrades)
toegegeven ik vermoed dat als XP in 2014 ophoud dat het dan ook sneller verdwijn dan win95 me 98 se 2000 gezamenlijk
Tja ik heb geen goed woord ervoor over dat spijt me
want mac zijn grafisch heel mooi maar wat heb je aan de extra power als je die niet eens ten volle kan benutten Ik schrijf dit ook in de hoop dat Apple me zal proberen om te kopen met levenslang elke nieuwe mac gratis naar me op te sturen ;)
met alle goeie bijbehorende hardware als printer videocam en iphones ;) dan hoor je me niet meer hoor echt niet ;)
op zich is niet mis, een macbook doet wat je wilt en geen virusscanner gedoe etc
maar bedenk wel even voor de prijs van een macbook
kan je zowat een desktop en een laptop van windows kopen.
geen games maar ja op een laptop gamen vind ik al een crime dus ok dat is mijn inzien geen overtuigend kritiek.
Het heeft ook geen zin er windows 7 op te zetten want je videokaart is hooguit 256 mb dus gamen daarmee? no go
precies dat wat je nodig hebt en niet meer.
voor 3 keer de prijs van een windows laptop ???
nee je mac je zal prima werken hoor
Maar o wee als je software gratis wil zoeken
en God verhoedde dat je ooit een reparatie nodig hebt
of " even" je geheugen wilt uitbreiden of een accu of lader of adapter kabeltje o.i.d nodig hebt
pegels poen flappen wonga !!!
Hou er zeker rekening mee dat je een flinke beurs moet hebben voor alle bijkomende kosten en kostjes
en liefst nog een creditcard want apple bied je dan alle egar
als geliefde klant of beter gezegd als geliefde melkkoe
Bijkomende aparatuur is duur
kabels speciaal voor mac zijn duur
alles is duur
een device als mp3 spelers die niet van apple zijn ? ho maar
gsm van niet apple origine ? vergeet het maar
behalve als je je creditcard-je maar klaar hebt staan
Apple houdt zijn voorraad onderdelen kunstmatige laag heb ik het idee.
nee hoor prima werkende laptop vergelijkbaar met windows en op sommige fronten zelf ietsje beter
maar daar betaal je dan 3 keer meer voor
helaas ik heb ook een mac sterker nog ik schrijf dit via een mac
Gelukkig een budget macmini maar zeker weten ik koop er nooit meer 1
wat ik heb hou ik. maar als ie de geest zou geven dan zeg ik zou er wel een kopen want ze zijn wel snel mijn vriend heeft er een en die vind hem heel fijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt niet hoor, wat jij zegt.
Ik heb verschillende apparaten (telefoons, printer, camera) van verschillende merken en die worden door mijn Mac gewoon herkend en geaccepteerd.
Bij Apple kun je de achterkant niet open maken. Je zult het scherm eruit moeten halen.