Is er (behalve Windows) een écht gebruiksvriendelijk besturingssysteem?

Ik zoek een goed alternatief. Maar geen dingen met commandprompts of moeilijke commando's. Verder moet er natuurlijk wel voldoende aan software en tools beschikbaar zijn en moet mijn hardware allemaal gemakkelijk aan de praat te krijgen zijn. Het hoeft niet gratis te zijn, maar gewoon goed.

Toegevoegd na 21 minuten:
n.b. : Ik heb geen plannen om mijn computer te vervangen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1.4K

Het beste antwoord

Gezien hetgeen wat je stelt in de aanvullende reactie is de laatst versie van Ubuntu het meest voor de hand liggende. er zijn tal van linux distro's waarvan er genoeg wel geschikt zijn voor beginnende gebruikers. natuurlijk is het beste om dat zelf te kunnen ondervinden, dus mijn tip zal toch wel zijn om eerst een virtuele machine op je huidige windows bak te installeren en vervolgens de iso's in te laden van elke linux distributie die je aanspreekt(de iso 's zijn gewoon te downloaden vanaf de sites van de betreffende linux distributies. voorbeelden van virtuele machines die je kunt gebruiken zijn virual pc , vmware en virtual box. verder verwijs ik je naar de bronnen.

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank voor je antwoord.

Andere antwoorden (7)

Eén van de tientallen Linuxvarianten.

Mits je die slimme buurjongen erbij neemt. En mits die buurjongen te allen tijde beschikbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Windows is afgeleid van het Apple besturingssysteem. Dus als je iets beters zoekt moet je overstappen naar Apple...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel een Apple fan, maar om te stellen dat Windows er van af is geleid is toch heus echt niet waar! De laatste jaren copieren ze wel wat uiterlijkheden van Apple, maar de basis blijft een geheel andere. (slechtere) je hebt vooral technische kennis nodig om een beetje met windows om te kunnen gaan en veel tijd om te puzzelen.
Als je gewoon wil doen waar de pc voor is, neem dan Apple. Desnoods een 2e hands. Een PC blijft gewoon echt veel lastiger. Linux is technisch al wat beter en kost niks, maar daar heb je nog meer kennis voor nodig om het aan de gang te krijgen en te houden. Het is niet voor niks dat een zojuist gekochte pc al direct zijn waarde verloren heeft, en een 2e hands mac na 3-4 jaar nog steeds een respectable bedrag oplevert... Denk es na, hoe komt dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apple werkt al sinds de Mac 200k met het huidige besturingssysteem. En Windows loopt echt een aantal jaar achter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.........en dat betekent wél een nieuwe/2e handse Mac .
Mac OS X (het meest recente besturingssysteem van Apple) is in mijn ogen een gebruiksvreindelijk besturingssysteem.

Maar elk voordeel heeft een keerzijde. Waar je in Windows vele mogelijkheden hebt om acties uit te voeren met het systeem, zijn deze bij Mac OS X standaard wat beperkter. (Tenzij je het systeem wilt tweaken, of met een shell (in terminal: de commandline interface van Mac OS X) aan de gang wilt, maar zoals je aangeeft wil je niet met commandprompts in de weer).

Zo ben ik in Windows bijvoorbeeld gewend om op meerdere manieren een bestand aan te maken (bijvoorbeeld met je rechtermuis ergens klikken en dan in het menu voor nieuw bestand aanmaken kiezen). Dit is een voorbeeld van handige dingen die ik op een Mac met regelmaat wel eens mis.
Of dat ik niet standaard alle (verborgen) bestanden kan zoeken met spotlight (de zoekfunctionaliteit van Mac OS X). Maar dat is voor een gebruiker als ik met een iets hoger dan gemiddeld nerd gehalte denk ik meer een issue dan voor jou, schat ik.

Doordat Mac OS X een op unix architectuur gebaseerd OS is, is ook nog eens erg stabiel. Laat je door de term unix echter niet afschrikken. Voor simpel gebruik zoals je dat ook op Windows gewend bent heb je in principe niets te maken met wat er onder de motorkap draait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mac OS X is behoorlijk gebruiksvriendelijk te noemen. Echter is dit niet bedoeld om te draaien op niet-Applehardware, en levert vaak problemen op. Je geeft aan geen nieuwe hardware aan te willen schaffen, dus dan is dit denk ik niet zo'n goede optie.

Ubuntu (populaire Linuxdistributie) streeft ernaar gebruiksvriendelijk te zijn. Je kunt Ubuntu uitproberen (zie http://www.ubuntu.com/) zonder iets te installeren, omdat het komt in de vorm van een live-cd. Ik werk alleen maar op Linux-systemen op het moment, maar ik zeg heel eerlijk dat Linux nog niet helemaal klaar is voor de onervaren computergebruiker. Standaard gebruik kan zonder het gebruik van de terminal, maar bij problemen heb je nog altijd de kans dat je wat commando's moet tikken. Wel ondersteunt Linux tegenwoordig aardig wat hardware en zijn er gigantisch veel softwarepakketten beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom dan? Gnome is toch ook gebruiksvriendelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de link die ik heb toegevoegd met de diverse opties KDE, Gnome etc. Ik heb zelf goede ervaringen met KDE, vandaar mijn antwoord.
Zelf zou ik voor een Mac os X gaan, zelf heb ik het op mijn Macbook. Het werkt heerlijk en door middel van camp booth kan je ook Windows draaien op je Mac. Het is getest en Windows Vista draait het beste op een Mac. Je kan dus gewoon alles blijven doen wat je wil en voor het e-mailen, internetten en meer kan je gewoon je mac gebruiken en als je specifieke dingen wil doen kan je Windows opstarten op dezelfde computer.

Zelf heb ik een tijd Ubuntu gedraaid en ik ben een nerd en het beviel prima. Alleen ik ben ook een gamer en dat is niet te doen want veel games werken niet goed of werken gewoon niet. Voor dagelijks gebruik zoals internetten, e-mail en schrijven is het echt een aanrader. Hij update alles automatisch, het zoeken dan (net zoals op de Mac).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou zeker niet voor linux gaan ok de internet stuf is wel aardig te bedienen maar zodra het op drivers ed aankomt ben je mooi in de aap gelogeerd als je daariets niet voor kunt vinden

windows blijft dankzij de massale voorrraad aan drivers en hulp mogelijkheden de gebruikervriendelijkste

mac os begint er op te lijken
maar ik vind een mac nog steeds niet geheel in sync met wat er op internet gebeid allemaal gebeurd

Je kom op die manier teveel in het alternatieve circuit terecht

en als je veel msn of video chat o.i.d dan loop je al goua tegen de windows veruss mac issues aan

windows 7 wordt geweldig ik kan het weten heb de beta
uitvoerig getest

maar xp is de beste keuze tot nu toe
capthavoc