Hoe stel je een backup van MS SQL Server 2005 correct in?

De software die ik gebruik maakt op een MS SQL Server enkele databases aan. Er is momenteel geen MS SQL Server specialist hier en ik wil alvast kijken of ik de backup goed kan instellen vanuit MS SQL Server.

Als ik rechtsklik op de database en ik kies Tasks -> Backup dan heb ik 3 opties:

- Full backup
- Transaction log
- Differential

Ik heb nu van alle databases de optie "Full Back up gemaakt".

Op welke manier moet ik nu verder gaan zodat bijvoorbeeld elke nacht de backup op dezelfde locatie gebackupped wordt?

Ik zag van eerdere backups bijvoorbeeld bestanden: KPMASTER5_backup_201111222000.trn

Ik snap dat dit een transaction log bestand is en ik neem aan dat hierin de wijzigingen zitten. De datum wordt kennelijk door MS SQL server toegevoegd.

De hamvraag voor 10 punten: Hoe stel je dit correct in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.5K
rose
12 jaar geleden
Ik wist niet dat jij kennispartner was, Som...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moderatoren zijn kennispartner in de categorie Goeievraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal dit even melden. Ik denk dat het een ongewenste bijbedoeling is nadat moderatoren kennispartners zijn. Dat zijn ze alleen in de categorie goeievraag.
rose
12 jaar geleden
Is het nou trouwens een hamvraag, of toch een vraag voor tien punten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt van GV 10 punten. Bij sommige slagers schijn je die in te kunnen wisselen, maar of dat waar is of een broodje ham weet ik niet.
rose
12 jaar geleden
Je weet toch wel waar de term 'de hamvraag' vandaan komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, daarom ben ik ook moderator:
http://www.goeievraag.nl/vraag/uitdrukking-hamvraag.191936
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel 'oneerlijk' dat deze vraag bovenaan blijft staan.
jc54
12 jaar geleden
Zeer irritant, als je een vraag stelt over deze irritant blijvende openingsvraag, dat je daar op afgerekend wordt door het verwijderen van je vraag, terwijl deze al gemarkeerd werd als "goeie vraag". Eén punt erbij, en 7 er af.......
Maar ach, wat doen die paar puntjes meer of minder bij dit soort "onrecht".
Dit wilde ik tóch even kwijt........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik ben met je eens dat het zeer irritant is ; het is ene vraag voor een ZEER selecte doegroep, en ik heb eerst echt urenlang gedacht dat het de laatstgestelde vraag was en dat aan een of andere storing geweten., :SHOCK:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderen van de vraag is onterecht. Onder Software is het een kennisvraag die kennelijk toch lastig goed te beantwoorden is. Verwijderen van de vraag zorgt dat antwoordgevers onthouden wordt van de mogelijkheid om 10 punten te verdienen. Zoals hier boven is aangegeven heb ik mijn vraag gemeld bij beheer. Moderatoren zijn kennispartners en als bijeffect staat de vraag kennelijk bovenaan. Dat is niet de bedoeling. @Marleen: Er zijn wel meer vragen hier voor een selecte doelgroep, daarvoor heet het ook een kenniswebsite ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan je de vraag ook gewoon melden Bart. Moderatoren modereren natuurlijk niet hun eigen vraag. Ik laat deze even open staan voor de programmeur, maar mocht ik geen reactie krijgen, dan ga ik mee in je verzoek en verwijder mijn vraag. Dan stel ik die wel opnieuw als het probleem is verholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je een PB gestuurd om hier verder over te discussieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem is ondertussen opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks. Nu de backup nog.

Het beste antwoord

Als je Database van enige omvang is (en dat is bij jou meen ik het geval), kun je m.i. het best Incrementeel backuppen (en eventueel elke maand, of elke week, een Full Backup).

Allen de verschillen (wijzigingen) t.o.v. de vorige backup worden dan opgeslagen, zodat je met de laatste Full Backup en de incrementals altijd een volledig herstel kunt bewerkstelligen.

Je kunt in het dialoogvenster voor de Incremental de locatie kiezen.

Toegevoegd na 37 seconden:
Lees, waar incremental staat differential.

Toegevoegd na 17 minuten:
Reinier heeft natuurlijk volkomen gelijk met zijn opmerking dat de Backup het best op een andere machine kan staan.

Nog beter is het om de backup of externe harde schijven (of ouderwetse tapes) te zetten die buiten het pand bewaard kunnen worden.

Toegevoegd na 1 dag:
Je zou twee maintenance plans moeten maken (daarvoor moet je ‘Agent XPs’ met een query aanzetten), eentje voor de wekelijkse Full Backup en eentje voor de zes doordeweekse incremental/differential backups.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms178127(SQL.90).aspx
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let op. Een backup kan ook kapot gaan, vooral riskant als ie op dezelfde disken en/of server staat als de database kunnen backup en datanaste tegelijk crashen.
Zet daarom de backup, welke methode je ook kiest, op een andere server weg dan waar je database draait. dat kan evt. ook via een share.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Reiner, de database en backups worden extern gebackupped. @Rose: Kan je nog even stap voor stap aangeven wat ik moet doen? Het is nu ook wat verwarrend met incremental en differential door elkaar. Het is inderdaad de bedoeling om elke week een full backup te hebben en dagelijks een incrementele. Normaal gesproken laat ik dit altijd instellen, maar nu moet ik het zelf doen en dat is voor mijn kennis ook wel handig. Als je een goede instructie kunt geven is dat voor anderen ook handig. Als je namelijk zoekt op backup MS SQL Serrver dan krijg je wel werkinstructies over de afzonderlijke taken, maar niet zo snel een handig overzicht van het hele proces van het instellen van de full backup, instellen locatie incrementele backups en instellen schedule.
rose
12 jaar geleden
Ik heb alleen 2000 en 2008 draaien, ik zou dus eerst 2005 moeten installeren, dat gaat niet zo even tussendoor. Als je er vanavond nog niet uit bent, plaats dan nog een reactie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij betreft is een 2008 beschrijving ook goed.
rose
12 jaar geleden
Ik moet er nog wel even tijd voor vinden, som.
rose
12 jaar geleden
Ik heb een VM geconfigureerd met SQL-Server 2005. Mijn laatste ervaring met backups was met SQLSRV2000 (ik doe al een paar jaar geen systeembeheer meer). Ik heb mij erop verkeken, Som, en wil er bij nader inzien mijn vingers liever niet aan branden. Ik denk dat je het ook beter aan de deskundige in je bedrijf kunt overlaten, je hebt toch liever niet dat op het cruciale moment de backup toch niet goed blijkt te zijn geweest. Sorry dat ik je niet kan helpen...
rose
12 jaar geleden
Wij werkten ook altijd met een thirdparty backup programma, ik meen Backup Exec.
rose
12 jaar geleden
Je zou twee maintenance plans moeten maken (daarvoor moet je 'Agent XPs' met een query aanzetten), eentje voor de wekelijkse Full Backup en eentje voor de zes doordeweekse incremental/differential backups. De mogelijkheden zijn nogal divers, vandaar dat mijn advies blijft dat je op je specialist wacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dank voor je tijd Rose. Ik heb er mee gespeeld en het SQL Server heeft kennelijk uit zichzelf de transactielog en .bak file aangemaakt. Dus wat in ieder geval werkt is het maken van een full backup en de lokatie opgeven. Natuurlijk kijkt er een deskundige naar. Ik gebruik op onze eigen servers ook backupExec, een heel goed pakket. Die regelt inderdaad ook zelf de database backup en alles wordt via het internet op externe schijven geplaatst. Ik denk dus dat het antwoord best simpel is eigenlijk. Gewoon één van de drie opties kiezen bij backuptype en dan de lokactie opgeven. En dan zorgen dat alles extern gebackuped wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yes, ik heb het gevonden! Er liep al een schedule, vandaar. In SQL Server Management studio staat die (na activatie) onder SQL Server Agent.
rose
12 jaar geleden
Tja, dat verklaart een hoop!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de backup instellen via Task -> Backup en dan kennelijk in SQL Server Agent taken instellen. Ik denk dat ik er wel met je linkjes uit kom. Dank.
rose
12 jaar geleden
Er zijn meer wegen naar Rome. Blijkbaar.
rose
12 jaar geleden
Succes ermee, Som!

Andere antwoorden (1)

Poging;
Microsoft SQL Server database backup
Vanaf Microsoft SQL Server 2005 wordt de SQL Agent niet meer meegeleverd. Met dit tool was het o.a.
mogelijk om geautomatiseerde backups van de database te maken.
Met behulp van de Windows Task Scheduler en SQLCMD.EXE is nog steeds mogelijk een T-SQL script te
schrijven waarmee backups kunnen worden gemaakt. Dit zal voor veel gebruikers van Microsoft SQL
Server Express echter een te complexe oplossing zijn. Voor degene die op een eenvoudige wijze periodiek
een database backup willen laten maken heeft het bedrijf Pranas.NET echter een uitstekend en eenvoudig
te gebruiken programma ontwikkeld: SQLBackupAndFTP.
Het programma is bijzonder geschikt voor het geautomatiseerd maken van een dagelijkse backup van de
Logicworks CRM database(s). Ook kunnen de backup- bestanden vervolgens automatisch worden
gekopieerd naar een externe FTP-server en wordt een e-mailbericht verzonden met het resultaat van de
uitgevoerde backup actie. De software is gratis te gebruiken voor het maken van maximaal 2 database
backups.

Nederlandse handleiding,zie link
U gebruikt DISK ???
groet

Toegevoegd na 13 minuten:
Verder nog(link 2)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Je kunt onder 2005 gewoon 'Agent XPs ' aanzetten ( http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms178127(SQL.90).aspx ), dan kun je met maintenance plans backups schedulen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Trysocio: SQL Server Agent staat er bij mij gewoon bij. Weet je zeker dat jouw antwoord niet betrekking heeft op de MS SQL Server Expres?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Microsoft SQL Server database backup
Vanaf Microsoft SQL Server 2005 wordt de SQL Agent niet meer meegeleverd. Met dit tool was het o.a.
mogelijk om geautomatiseerde backups van de database te maken. (de vraag was backup van MS SQL Server 2005 ).Zie bij twijfel 2e link of en deze http://www.ip2.nl/download/IP2_Backup_Handleiding.pdf.
Of deze 30 dagen testversie http://www.webbackup.be/mogelijkheden.html.Of dit Modules & opties
De software van Backupfactory ondersteunt een diversiteit aan applicaties. Wij bieden u daarvoor speciale modules. Het grote voordeel van deze modules is dat uw applicaties up-and-running kunnen blijven gedurende de backup.

De onderstaande modules zijn gratis bijgesloten bij de serverversie:
- Microsoft Exchange 2000, 2003, 2007 en 2010*
- Microsoft SQL Server 2000, 2005 en 2008 (R2)
- Oracle 10g en 11g
- MySQL 5.0 en 5.1
- Lotus notes 8.0 en 8.5
- Lotus domino 7.0, 8.0 en 8.5

In principe zijn alle type databases te backuppen, dit is in te richten met de pre/post opdracht module (zie hieronder voor een gedetailleerde omschrijving).

* Op store niveau, Exchange brick level is aanvullend bij te bestellen. link http://www.softbrix.nl/BackupServer.aspx
groet