Excel: hoe zorg ik ervoor dat gegevens in cellen standaard bovenaan staan?

Als ik in Excel 2007 een nieuw werkboek maak, of een nieuw werkblad in een bestaand werkboek, is de standaardinstelling dat gegevens *onderin* de cel worden gezet.

(Probeer maar: zet iets in een cel, en vergroot de hoogte van die rij - de inhoud van de cel zal onderin de cel staan, niet bovenin.)

Hoe zorg ik ervoor, dat de gegevens *bovenin* de cel worden gezet? Als standaard, dus automatisch voor elk nieuw werkboek en voor elk nieuw werkblad.

Picture for question
Cryofiel
14 jaar geleden
in: Software
1.5K

Het beste antwoord

Je formatteert een werkblad precies zoals je dat wilt hebben, die sla je op als template. Dan rename je die template.
De nieuwe naam van de template is afhankelijk van de versie van excel die je hebt, ik heb een engelse versie en die heet 'workbook'
Als je kijkt in 'nieuw blad openen' dan ga je zoeken naar de templates op jouw pc, en daar staat het standaard werkblad in en eventueel de door jou gemaakte andere templates. Die naam van het standaard werkblad moet je dus hebben.
Bronnen:
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

rechtermuisknop op cel of geselecteerde cellen en kies dan celeigenschappen en dan tabblad uitlijning. Horizontaal rechts en verticaal boven...dit zijn overigens dopdowns maar daar kom je denk ik wel uit.

Toegevoegd na 48 seconden:
Horizontaal is overigens BS. Dat kun je natuurlijk zelf wel bepalen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Okay, dan zit er niets anders op dan zelf een sjabloon maken. Heel eenvoudig werkblad 1 alles selecteren en zelfde procedure als boven volgen en vervolgens deze opslaan als xls. Vervolgens bij sjablonen, sjabloon maken van bestaande en deze xls pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Da's niet wat ik bedoel. Dit is wat ik nu moet doen, steeds opnieuw bij elk nieuw werkboek en bij elk nieuw werkblad. Ik wil dat dit automatisch zo staat ingesteld, zonder dat ik iets hoef te doen.
chek
http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HA100484501043.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Eh - WAAR vind ik daar het antwoord op mijn vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij stuurt altijd links..........heel flauw...heel makkelijk........geen waardevolle GVER..........
Cryofiel
14 jaar geleden
Soms is een link een voldoende antwoord. In dit geval is die link een beginnershandleiding. Daar kan ik echter het antwoord op mijn vraag niet vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het makkelijkst is om even op het lege vlakje te klikken.
Dus boven de 1, links van de A.
Dan heb je dus alles geselecteerd.
In 2003 moet je het volgende doen:
Rechter muisknop > Celeigenschappen > [Tabblad] uitlijning > Tekstuitlijning > Verticaal > Boven
Cryofiel
14 jaar geleden
@Bronsju, dit werkt wel, maar *alleen* voor het *huidige* werkblad. Als ik dit doe, uit Excel ga, en de volgende dag een nieuw Excel-werkboek wil maken, moet ik dit opnieuw doen. Juist dat wil ik voorkomen. Ik wil Excel kunnen openen, een leeg werkblad voor mijn neus krijgen, en daarin moet de vertikale uitlijning dan *automatisch* al bovenaan zijn. Zonder dat ik elke keer dezelfde dingen moet doen om dat voor elkaar te krijgen.