Wat zijn de verschillende compressieverhoudingen voor de verschillende video codecs?

Stel je bent in het filmen in Full HD Progressive 30 fps, dit gaat dan een datastroom opleveren van 178MB/sec.

1920 (pixels) x 1080(pixels) x (24 = kleurbitdiepte) x 30 (fps) = 1492992000 b/sec.
1492992000 / 8 = 186624000 B/sec.
186624000 / 1024 = 182250 KB/sec.
182250 / 1024 = 178 MB/sec.

Maar deze datastoom is onhandelbaar. Op deze manier zou je slechts 1,5 minuut beeld kwijtkunnen op een 16GB kaartje. Uit ervaring weet ik dat dit bijna de 2 uur benaderd. De datastroom wordt dus gecomprimeerd door bd de MPEG compressie.

Concrete vraag is nu: door welk getal kan ik die 178 MB/sec delen voor de verschillende compressie methodes. Dus bv MPEG, MP4, AVI, enz.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AVI is geen compressie methode, Divx is dat of Xvid, die stop je met een audio codec in een AVI (Audio/Video Interlaced). Wat je beter kan bekijken bij een camera (tegenwoordig bijna allemaal AVCHD (H.264/MPEG-4 AVC) camera's) in welke bitrate ze filmen, dit verschilt ook weer per model per merk en per jaar. Ik geloof dat er op dit moment videocamera's zijn die op 28 Mbit/s filmen. Dat is al vrij dicht bij wat een Blu-ray doet(40Mbit/s).

Antwoorden (2)

De vraag is niet direct te beoordelen, aangezien je bij codecs ook nog zelf een bitrate kan kiezen.

Voor Blu-Ray geldt bijvoorbeeld dat de maximale video bitrate 40Mbit/sec is, dus 5MB/sec, dat is al ruim een factor 35 keer minder dan jouw genoemde 178MB/sec ! Blu-Ray gebruikt MPEG4/AVC of VC-1.

AVI zegt niks over de codec, omdat het een container formaat is waarin een ruime keuze aan codecs is.

Toegevoegd na 38 seconden:
Oeps, beoordelen = beantwoorden ...

Toegevoegd na 2 dagen:
Uit je reactie op een ander antwoord blijkt dat je je afvraagt hoe een fabrikant weet dat je bijna 2 uur kan opnemen met 16GB. Dat komt omdat de camera ingesteld staat (en dat is een keuze van de fabrikant) op een bepaalde bitrate, in dit geval zo'n 18 megabit/sec. Dat is zeker voldoende voor een acceptabele kwaliteit. Video met variabele bitrate bestaat ook, waarbij vooraf een vaste kwaliteit is gekozen, dus een complex filmpje (denk bomen met veel blaadjes, zwiepend in de wind met een golvend meertje in de voorgrond) heeft een veel hogere bitrate nodig dan een vrij statisch filmpje van bv een nieuwslezer. Dit is vooral toepasbaar om een reeds opgenomen film te (her)comprimeren, omdat er soms meerdere "passes" door het materiaal nodig zijn. Voor compressie in een camera is een vaste bitrate gebruikelijk.
gvrox
12 jaar geleden
Daar kun je geen concreet antwoord op geven omdat elk container formaat zoals AVI of MP4 met verschillende bitrates werkt...Voor een HD film wat kwalitatief er nog goed uitziet moet je rekenen op 25 tot 35 mbit/sec, voor broadcast normen gelden 120 tot 180 mbit/sec
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Echter zou ik zeggen dat het niet de containerformaten zijn die de bitrate dicteren maar de videocodec die in het containerformaat zit. En ook elke codec heeft weer een hele range aan bitrates die mogelijk zijn. Dus concreet te beantwoorden is het zeker niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, maar sosm zie je bij fabrikanten staan iets als:"met 16GB intern hgeheugen, goed voor ca 2 uur FullHD filmen"
Dan is er blijkbaar toch een redelijk voorspelbare compressie ratio, anders zouden ze dat niet zeggen toch?