Ik heb in excel een tabel met een kolom met daarin het aantal dagen vanaf een bepaalde datum (zie plaatje). maar dagen sorteren lukt niet. hoe moet t?

Zoals op t plaatje te zien is, staan er meerdere gegevens naast elkaar. Wanneer ik de dagen wil sorteren, dan sorteert alles wel netjes mee, maar geven de cellen -waar de dagen in staan- een foutmelding

hier voorbeeld van foutmelding: =(#VERW!-D5)
Terwijl er moet staan: =(j3-d5)

in cel j3 staat de datum van vandaag, en in kolom D de (factuur)datum van de crediteuren.

Ik wil dus dat ik de aantl dagen goed kan sorteren en dat de gegevens gewoon automatisch mee sorteren. óók wanneer ik gegevens wil sorteren bij naam bijvoorbeeld.

could someone help me, im desperate for an answer!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

De datum van vandaag staat in J3 - maar jij verwijst naar J3 via een zogenoemde 'relatieve verwijzing'.

Dat wil zeggen dat die J3 meeschuift als de cel waarin de formule staat meeschuift. Schuif jij de cel met de formule een regel naar beneden, dan verandert die J3 vanzelf in een J4.

Daar gaat het mis.

Oplossing: gebruik een 'absolute verwijzing'. Dat doe je door dollartekens in je verwijzing op te nemen. De rij- en kolomaanduidingen veranderen dan niet mee wanneer een cel op een andere plek komt te staan.

In jouw voorbeeld: niet =(J3-D5), maar =($J$3-D5).

Toegevoegd na 6 minuten:

Overigens zou het nog duidelijker worden wanneer je niet naar J3 (of $J$3) verwijst. Want eigenlijk wil je helemaal niet naar J3 verwijzen, toch? Stel dat je over een jaar je formules opnieuw bekijkt. Dan zit je echt even te puzzelen waarom je nu toch naar J3 verwijst.

Wat je eigenlijk wilt is: de huidige datum gebruiken.

Dat kan automatisch met de functie VANDAAG(). In jouw voorbeeld verander je dus =($J$3-D5) in =(VANDAAG()-D5). Dan zeg je direct wat je eigenlijk bedoelt, waardoor je formules veel duidelijker worden.

--

Als je niet wilt dat je altijd de huidige datum gebruikt, dan moet je natuurlijk wel de te gebruiken datum ergens neerzetten. Maar ook dan kun je je formules duidelijker maken.

Zet je datum in J3, net als nu. Klik één keer op J3. Linksboven zie je nu een vakje waarin J3 staat. Klik in dat vakje, en verander die J3 in een naam die aangeeft wat je bedoelt - type daar bijvoorbeeld Begindatum in (of verzin een andere goede naam).

In je formules verander je dan =($J$3-D5) in =(Begindatum-D5).

Zo'n soort formule is ook superduidelijk. En een naam (zoals Begindatum in dit voorbeeld) is automatisch een 'absolute verwijzing', en geen 'relatieve verwijzing'.

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ik de tabel zie wil hij kijken of de debiteuren zich aan de betalingstermijn houden. Wanneer je $J$3 verandert in vandaag, zal je dit gegeven er niet uit krijgen. Voor de rest een goed antwoord: +
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank voor je toevoeging. Ik ben uitgegaan van de opmerking van vraagsteller, waarin hij zegt dat J3 de datum van vandaag bevat. Is dat de bedoeling, dan kun je natuurlijk wel VANDAAG() gebruiken. Wanneer dat inderdaad niet de bedoeling is, zoals jij vermoedt, dan zijn zowel $J$3 als Begindatum (of welke symbolische naam dan ook) een goede mogelijkheid. Vraagsteller kan nu zelf de keuze maken.