Wie weet er software om van foto's een filmpje te maken, zonder veel kwaliteitsverlies?

Ik wil van mijn vakantiefoto's een slide-show maken voor op Youtube. Ik heb Windows Moviemaker geprobeerd. Dat lukt wel, maar de foto-kwaliteit is er beroerd van geworden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1.1K

Het beste antwoord

Dat de kwaliteit beroerd is geworden ligt niet aan Windows Moviemaker.

Ik zou je daarom ook afraden om al je werk opnieuw te doen en ik zou je ook afraden om andere software te installeren. Althans niet om de reden die jij aangeeft als probleem:

-

Windows movie maker is een lineaire video-editor die kan exporteren naar verschillende formaten. Dit betekent zoveel als: Intern (in windows movie maker zelf) is er 'nul komma nul' kwaliteitsverlies. Het verlies gebeurt tijdens het renderen - het exporteren - naar een film.

Dit renderen, dit exporteren, is geheel afhankelijk van jouw keuzes:

-

Je hebt
1) Het formaat (WMV, AVI, Mpeg, Uncompressed, Xvid, h264, DIVX, Video Jpeg, ...) om er maar een paar te noemen.
Je dient te beslissen op welk medium je je slideshow wil verspreiden: Voor DVD, kies je Mpeg2; voor internet zijn WMV, XVID en h264 geschikte kandidaten. Wil je je video verder te bewerken, kies je beter lossless compressies zoals DV.
Eens je je formaat bepaald hebt, dien je je resolutie te bepalen:

2) De resolutie van je film: Een standaard TV heeft een resolutie van 768 x 576. Een HD-TV een resolutie van 1920x1080. Het spreekt voor zich dat als je dan een slideshow exporteer in een resolutie van amper 320x200 dat je dan een hoop kwaliteit gaat verliezen. Je dient m.a.w. te beslissen waarvoor je je slideshow wil gebruiken; op die manier krijg je een beeld van een geschikte resolutie. Eens je je resolutie hebt, bepaal je je kwaliteit:

3) De kwaliteit van een formaat, vaak uitgedrukt in 'Kb's / Sec' (kbps), bepaalt hoeveel compressie er gebruikt wordt. Om het simpel uit te drukken: hoe meer compressie, hoe minder plaats de video gaat innemen op je harde schijf, maar hoe meer kwaliteit je gaat prijsgeven.
Dit is vaak een kwestie van trial and error.

In de bron zie je een schema als voorbeeld van alle kwaliteitsopties die één enkel formaat te bieden heeft:

Het spreekt voor zicht dat als je exporteert in een kwaliteit die maar 35Kb per seconde toont, dat je dan zwaar kwaliteitsverlies gaat hebben: per seconde video kunnen er maar 35Kb aan pixels getoond worden (onvolledig uitgedrukt, maar het maakt duidelijk wat ik wil zeggen)

Render je hetzelfde filmke, met hetzelfde formaat, met hetzelfde programma (Windows MM in dit geval) op een kwaliteit van 1Mbps, dan heb je plots veel meer pixels ter beschikking en krijg je een kristalhelder filmke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn progrmma's, (ook gratis wel) die een slideshow maken van je foto's op cd en op dvd... Daar is geen totaal geen verlies aan kwaliteit... Je hebt wel de beperking van de tv of monitor, daar ontkom je niet aan...

Infallsoft DVD SlideShow v2.74
Aquasoft SlideShow Maker v4.90
Slideshow XL v 10.0.4

Toegevoegd na 2 minuten:
En die cd's zijn ook altijd te uppen naar Youtube hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan o.a. met de Aquasoft Slideshow for YouTube. Met dit gratis programmaatje maak je in een aantal stappen een complete fotoshow met muziek, overgangen, teksten en effecten die je rechtstreeks plaatst op YouTube.

Slideshow for YouTube is erg uitgebreid voor een gratis product. Behalve foto’s kun je tal van videoformaten importeren en gebruiken in de fotoshow. De foto’s en video’s worden op een beperkte tijdlijn gezet en je kunt de volgorde veranderen op een apart storyboard. Dit werkt allemaal heel simpel.
Op de website van UPC wordt het stap voor stap aangegeven. (http://www.upc.nl/upclive/nieuws/computernieuws/workshops/2090/20905232.html?entryId=1597097)

al@din HJ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Quicktime Pro kan je heel makkelijk een filmpje maken van foto's. Goede kwaliteit (zelfs zo goede kwaliteit dat je de meeste foto's flink moet verkleinen omdat anders het filmpje niet op 1 beeldscherm past).
Heel gebruiksvriendelijk: je hoeft alleen in te stellen welke map de foto's in staan en hoeveel beelden je per seconde wilt zien. Ook goed om stopmotion-filmpjes mee te maken.