Hoevaak passen een megabyte & een kilobyte in een gigabyte of andersom?

Ik had deze vraag al eerder gesteld, maar verkeerd geformuleerd waardoor ik verkeerde antwoorden kreeg.

Toegevoegd na 25 minuten:
Dit is dus niet waar ik om vroeg. ik vroeg alleen wat het meeste is, en hoevaak het in 1gb past of andersom. nu krijg ik allemaal dingen zoals 1 mb is zoveel kb enz. maar daar heb ik niks aan!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Volgens de oude en nog steeds gangbare benamingen:

1 gigabyte = 1024 megabyte = 1.048.576 kilobyte
1 megabyte = 1024 kilobyte
1 kilobyte = 1024 bytes

Maar tegenwoordig wil "men" kilo/mega/giga gebruiken voor veelvouden van 1000 (om het voorvoegselgebruik gelijk te trekken met dat bij andere eenheden) en kibi/mebi/gibi voor veelvouden van 1024. Dan krijg je:

1 gigabyte = 1000 megabyte = 1.000.000 kilobyte
1 megabyte = 1000 kilobyte
1 kilobyte = 1000 bytes

1 gibibyte = 1024 mebibyte = 1.048.576 kibibyte
1 mebibyte = 1024 kibibyte
1 kibibyte = 1024 bytes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De richtlijnen voor het juiste gebruik / onderscheid van KB en KiB etc komen echter al uit 1998, maar het wil nog steeds niet erg vlotten met de uniforme introductie daarvan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik. Het is ook maar een standaardenorganisatie die dat graag zou willen, maar het volk heeft daar over 't algemeen best lak aan. Als 't er überhaupt al van op de hoogte is...

Andere antwoorden (1)

1 mb = 1024 kb
1 kb = 1024 b
1 gb = 1024 mb
1 tb = 1024 gb