apple defragmenteren: welk programma?

ik heb een mac book die de laatste tijd toch wat langzamer wordt. ik wil m defragmenteren, maar welk programma kan ik het beste gebruiken? ik heb op een forum gelezen dat gratis probeerversies vaak vastlopen, en dat vind ik heel vervelend. Weet iemand een goed (eventueel gratis) defragmenteer-programma?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
1.8K

Het beste antwoord

Hier heb je geen programma voor nodig, dit kan namelijk via schijfhulp programma.

1) Ga naar "Schijfhulp programma (of Disk utility)". Dit programma vind je in:

Macintosh HD/Programma's/Hulpprogramma's

Je kunt ook gewoon finder gebruiken om dit programma te zoeken.

2) Selecteer je harde schijf in het paneel aan de rechter kant van het Schijfhulp programma (Deze heet normaal Macintosh HD) Selecteer nu Controleer Schijfbevoegdheden en daarna Herstel Schijfbevoegdheden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je kunt ook iDefrag gebruiken om je harde schijf te defragmenteren. Zie link.

http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php

Helaas kost iDefrag 25.46 Euro, maar het is wel een van de beste.

Ik heb geen gratis defragmentatie programma's gevonden voor de Mac. In principe moet de bovenste methode je computer al een stuk versnellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mac werkt met een Unix OS en dat heeft geen defragmentatie nodig. Dit wordt automatisch door het OS gedaan door de manier van wegschrijven op disk. Ik zou naar andere redenen zoeken voor een traag systeem overbodige programma's bijvoorbeeld. Of teveel programma's tegelijkertijd draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dèfragmenteren is zekerwel een must, momenteel bij de huidige mechanische drive.
Bij geregeld iets op de harddisk plaatsen en er weer weghalen
onstaat er Data chaos alles staat dan door elkaar.
Als de koplezer van harddisk iets op moet zoeken kan dat dus soms heeel lang gaan duren.
Zoals in het vorige berichtje vermeld kan het programma iDefrag of Drive Genius het karwei klaren.
Bij HDD drives (zit in de Mac book-air, opstarten in 5 sec.) werkt met geheugen chips, alles gaat dan veel sneller.
Ook het nieuwe USB 3 helpt daarbij een handje.
De mechanische harddisk van nu gaat verdwijnen en alles wordt HDD (geheugen drive).
Wachten is nu nog op lagere prijzen en hogere Gb's
Momenteel zijn alle harddisk en geheugen fabrikanten druk in de weer om de HDD te ontwikkelen/optimaliseren (sneller)
Dèfragmenteren behoort dan tot het verleden want deze HDD
geheugen chips plaatsen alle Data netjes tegen elkaar.