Hoe kan je de zang uit een lied filteren in Audacity?

Zodat je een aparte spoor hebt van de muziek en een apart spoor van de zang (dus niet dat de zang weg is). Dit heb ik nodig omdat ik zelf liedjes cover met alle instrumenten, maar dan kan ik vaak op YouTube geen Vocal Only versies vinden.

Ook heb ik op YouTube opgezocht hoe dit zou moeten, maar ik kwam er niet uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
6.8K

Het beste antwoord

Audacity is een heel mooi geluidsbewerkingsprogramma dat ik zelf regelmatig gebruik.

In theorie zal een stem, die exact in het midden van het stereobeeld is opgenomen wel enigszins uit het geluidsbeeld gefilterd kunnen worden, maar het wegfilteren van álle geluid dat niet in het midden is opgenomen is met een programma als Audacity niet mogelijk.

De methode om een stem weg te filteren is als volgt:
Zoek een nummer waar de stem in het midden staat en waar zeer weinig galm van de stem in de breedte van het stereobeeld is toegevoegd. (dat wordt namelijk wel heel vaak gedaan)

Open het nummer in Audacity en splits het stereospoor in twee monosporen.

Spiegel nu één van beide sporen (fase wordt tegenfase) en geef nu tegelijkertijd beide sporen via 1 uitgang weer.

Je kunt nu met de schuifregelaars in de kop van de spoortjes de beide volumes zo met elkaar in balans brengen dat je de maximale verzwakking van de stem bereikt.

Voor het naar voren halen van de stem kun je nu één van de stereosporen weer spiegelen, je hoort dan de stem duidelijk naar voren komen in het totale geluidsbeeld, maar de begeleiding krijg je er echt niet helemaal mee weg.

Het is praktisch onmogelijk om een vocal track uit een samengesteld muzieksignaal af te splitsen met Audacity.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik ga dit nu even uitproberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb even wat zitten prutsen, maar met het nummer dat ik in iedere geval probeerde, is het niet gelukt. Heb je een lied waarbij dit wel kan? Dan kan ik het daarmee even uitproberen. Het maakt niet uit als het instrumentale gedeelte op de achtergrond is, het gaat erom dat ik een drum, bas en gitaar zelf in kan spelen. Ik heb op YouTube ook deze uitleg gezien, maar omdat het in het Engels was en zij Invert gebruikte, dacht ik altijd aan omkeren en is het spiegelen nooit bij mij op gekomen, in iedere geval bedankt daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb, naar aanleiding van een vraag van een paar weken geleden, gezocht in mijn eigen beperkte muziekverzameling en daar het nummer "Beautiful people" van Mathilde Santing gevonden, dat was een van de weinige nummers waar het effect enigszins hoorbaar te maken was.
Hierbij ging het om het verwijderen van de stem, die was op die manier inderdaad naar de achtergrond te verplaatsen.
Helemaal weg was hij niet, er was ook nog een beetje galm te horen.
Ik heb zojuist nog even met hetzelfde nummer de truc met 2x mono zonder fasedraaiing maar dat gaf slechts een geringe verschuiving van de stem naar de voorgrond.
Bedenk dat bas en basedrum in opnames van muziek bijna altijd ook in het midden van het stereo-beeld gemixt worden, die worden dan net als de stem ook juist benadrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik kom er wel verder uit. Dit heeft mij aardig op weg geholpen!

Andere antwoorden (1)

Om zang gitaar drum ed uit een nummer te filteren gebruik ik 'songsterr' iphoneapp.