Hoe kan je zorgen dat in thunderbird, de mails van bepaalde personen in bepaalde mappen komen?

Dus als ik bijvoorbeeld mails krijg van familie, en ik maak een map 'familie' hoe zorg ik dat hij de afzenders herkent en de mail automatisch in die map zet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
3.2K

Het beste antwoord

Ik zal hier een antwoord geven dat is gebaseerd op de Engelstalige versie van Thunderbird. Tussen haakjes zal ik de Nederlandse benamingen zetten, maar houd er rekening mee dat die zijn GEGOKT - ik kan er dus wat naast zitten.

Ik denk dat je er met mijn tips wel uit zult komen.

--

Klik in de menubalk op Tools (NL: Opties of Extra - de tweede van rechts). Kies dan voor Message Filters (NL: Berichtfilters - vijfde van boven).

(Zie je geen menubalk, druk dan eerst op Alt-B; dan zou de menubalk moeten verschijnen.)

Nu verschijnt een venstertje. Kies eventueel helemaal bovenaan voor het gewenste mailaccount, voor het geval je er meerdere hebt.

Daarna klik je op de knop New (NL: Nieuw - rechterkolom, tweede knop van boven). Geef je filter een naam, bijvoorbeeld Familie.

Klik nu op de middelste van de drie knoppen: Match any of the following (NL: Eén van de onderstaande, of zoiets).

In het bovenste witte vak verander je de linkerknop in From (NL: Van). De tweede knop kun je veranderen in "is" als je het adres precies wilt ingeven, of in "bevat" als je een deel van het adres wilt ingeven. In het invulvakje naast de tweede knop vul je (een deel van) het adres in.

Klik nu op het plusje rechts van dat invulvak. Er verschijnt nog zo'n regel. Daar kun je het tweede adres invullen.

Als je alle adressen hebt ingevuld, kies je in het onderste witte vak met de beide knoppen wat er met de berichten moet gebeuren. Voor jou zal de linkerknop waarschijnlijk "Move message to" ("Verplaats bericht naar") moeten zijn, en de tweede knop de gewenste map (Familie).

Klik op OK. Als het goed is, is je filter nu actief.

Als je wilt, kun je op die manier meerdere filters maken. Een filter dat alle mail van familie naar de map Familie verplaatst, een tweede filter dat alle mail van school naar de map School verplaatst, enzovoort.

--

Succes met het maken van je filter(s)!

Toegevoegd na 2 minuten:

Misschien dat een voorbeeld de zaak verheldert.

In het bovenste witte vak kun je bijvoorbeeld zetten:

"Van"     "Is"     Cryofiel@hotmail.com
"Van"     "Is"     eucalypje@gmail.com
"Van"     "Is"     papa@xs4all.nl

Als je dat doet, wordt alle mail van Cryofiel@hotmail.com, eucalypje@gmail.com, en papa@xs4all.nl naar de map Familie verplaatst.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alvast bedankt voor je antwoord, mijn thunderbird is in engels ^^ en als ik alles doe, dan komt er "You must select a target folder." wat nu?
Cryofiel
12 jaar geleden
In het onderste witte vak zie je twee knoppen. Klik op de linker knop. Kies dan voor "Move message to". Klik vervolgens op de rechter knop. Dan opent zich een (enigzins primitief) overzicht van alle mailmappen die je hebt gemaakt. Klik in dat overzicht op de gewenste map - ik bedoel dus de map waar de berichten naartoe moeten worden verplaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt ^^