Hoe kan je partieties maken?

Ik gebruik momenteel Windows Vista. Ik wil er Windows 7 op installeren. Ik wil graag mijn Itunes en overige documenten zoals afbeeldingen, films en Office bestanden bewaren. Ik weet dat dit mogelijk is dmv een partitie te maken op de D schijf of alles te verplaatsen naar de D schijf. Help me out!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Dit kan met het gratis programma Easeus Partition Master Home:

http://www.partition-tool.com/personal.htm

Eerst de C schijf kleiner maken, en van de vrije ruimte een nieuwe partitie maken.
Nadathet klaar is kopieer je alles naar de D: (waarschijnlijk is de DVD speler al D: dus dat wordt voor nu de E: of iets anders).

Daarna ga je Windows 7 (het liefst vanuit de DVD booten) en de C partitie verwijderen en dan opnieuw aanmaken via het windows 7 installatie menu. (clean install).

Onthoud goed hoe groot de D: (je data schijf) is zodat je niet per ongeluk de D schijf en dus al je data verwijderd.

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij "mijn computer" zie ik alleen c schijf en d schijf. De d schijf is idd dvd rom. Wat nu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu verder gaan met de instructies van VonDan! De C-schijf kleiner maken met de tool, daarna op de vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie maken (bijvoorbeeld met de schijfletter E:, of al noem je hem X: dat maakt niet uit). Daarna al je documenten op de nieuwe partitie (die je dus in windows als nieuwe schijfletter terugziet, en die Windows ook echt als nieuwe schijf ziet) zetten. En daarna via de Windows DVD opstarten, en de boel installeren. Tijdens de installatieprocedure krijg je de mogelijkheid om de schijf en partitie te kiezen waar je Windows op wilt installeren. Kies de C: schijf, de schijf waar nu al je windows partitie op staat. Kies er, verder in de wizard, voor om die te formatteren (snelformatteren) naar een nieuw bestandssysteem (NTFS, mocht je ergens moeten kiezen) en volg verder de stappen van de installatie. FORMATTEER ALLEEN DIE WINDOWS PARTITIE! Laat de nieuwe partitie met je data ongemoeid in die wizard! Na installatie van Windows 7 wordt natuurlijk Windows 7 gestart bij normaal opstarten. Je krijgt dan vanzelf die partitie er weer bij als schijf (met eventueel een andere schijfletter dan die jij hem gaf, maar dat boeit niet). BEWAAR ALTIJD BACKUPS! Het realtime schuiven met partities KAN misgaan en dan verlies je mogelijk heel veel data. Bovendien kan natuurlijk ook gewoon een harde schijf doodgaan. Bespaar niet op de tijd die het maken van backups kost, het is zó fijn om ze te hebben als 't een keer mis gaat... Trouwens, wat je misschien liever wilt doen als het een "gewone" pc is (geen laptop) is voor een klein aantal tientjes een nieuwe interne harde schijf halen (vijf tientjes voor een terabyte) bij de computerboer, en helemaal op die nieuwe schijf gaan installeren. Dan heb je je volledige harde schijf die je nu hebt gewoon als "andere schijf" in je machine vanuit je nieuwe installatie, en kun je daar gewoon alles van Windows Vista weggooien zodat je een schijf overhoudt waar je documenten op staan. Dat is véél minder werk en véél minder riskant dan met partities schuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je gaan letten op welke letter de nieuwe schijf krijgt, waarschijnlijk de E:
zoek op google:dual boot