Retail - (Detailhandel) is de meest uitgebreide vorm van verkoop, je koopt bijvoorbeeld een videokaart en krijgt daarbij een beschrijving, een cd met de benodigde software en ander toebehoren. Alles wordt fraai verpakt afgeleverd, het product wordt na aankoop eigendom van de koper.

Oem - (Original Equipment Manufacturer) is een soortgelijk of hetzelfde product dat in dit geval door derden wordt geleverd. Bijvoorbeeld: Windows is van Microsoft maar computerleveranciers hebben niets aan een computer zonder besturingssysteem, in zo'n geval maakt men een overeenkomst met Microsoft om Windows met hun computer mee te kunnen leveren. De koper hoeft dus niets te betalen voor die Windows versie, want die kosten zijn al door de computerleverancier voldaan. Deze Oem producten zijn normaal gesproken niet los van een ander product verkrijgbaar, worden geen eigendom en blijven bij het product behoren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Retail staat voor wederverkoop (het doorverkopen van een product). Als wij (China import consult BVBA) een product bestellen (ook al wordt het voor ons geproduceerd heet dat nog steeds geen OEM. Maar als het product en de verpakking speciaal voor ons wordt ontworpen en dan wordt geproduceerd dan spreken we van een OEM product.