Kan ik in Excel in een kolom een filter leggen of sorteren op harde getallen danwel uitkomsten van een formule? (zie uitleg)

Ik heb een bestand in Excel. In een bepaalde kolom staat een formule. De uitkomst is echter in sommige regels overschreven met een hard getal. Is er een mogelijkheid om te zien welke getallen hard zijn ingeklopt en welke uit de formule komen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Bedankt voor de antwoorden. Maar het zijn 2400 regels, waarvan ik de hard ingeklopte gegevens niet meer wil bewerken, de andere wel. Dus het gaat niet echt om het al dan niet kunnen zien of iets hard is of een formule, maar om het kunnen filteren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.6K

Het beste antwoord

Ja, geen probleem. Kopiëer (voor de veiligheid, in het voorbeeld niet gedaan) eerst de kolom waar al je formules in staan.

Selecteer dan de kolom waar de formules in staan, dan Ctrl-H. Vervang nu de = door bijvoorbeeld een #. Let op dat je bij de opties opgeeft dat er staat 'zoeken in > formules'.

Nu worden de formules tekst (niet schrikken) en de harde waarden blijven gewoon staan, want daar stond geen = teken.

Zet dan in een kolom ernaast de formule die je in het voorbeeld ziet (in de engelse versie is het de formule '=left(cell,aantal pos)' om het eerste karakter van de cel op te halen.

Dan in het menu DATA het autofilter aan en op alle # filteren om de formules te krijgen, of het # juist uitzetten om alle niet-formules te zien.

Om de formules weer terug te krijgen doe je weer Ctrl-H, maar dan vervang je de # terug naar het = teken.

Toegevoegd na 3 minuten:
In kolom C/som het tekstfilter kiezen en opgeven dat je alles wil zien wat begint met #som is ook een mogelijkheid. Je hoeft dan geen hulpkolom zoals D in het voorbeeld te maken.
Plaatje bij antwoord
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je kunt cel voor cel selecteren, dan zie je boven in de balk of het een getal of een formule is.
itsme
13 jaar geleden
Wanneer je de toetsencombinatie ctrl+t gebruikt laat excel niet de eindwaarde zien maar de formule die is ingevoerd, indien aanwezig. Zo kun je makkelijk zien welke hard is ingevoerd en welke is doorverwezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Druk op CTRL + T, dan laat Excel de formule in de desbetreffende cel zien ipv de waarde.