Verschil windows XP format, en windows 7 format.

De titel zegt het al, toen ik ben overgestapt op windows7 duurde een format slecht's enkele seconden, terwijl met windows XP een snelle format al een 10min in beslag neemt. En bij een totale format met XP duurt het bijna 4 uur "750GB hardeschijf"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Dat komt doordat als je die XP formatteer doet en je doet dan Full ofzoiets, dan gaatie ALLE ruimte op HDD vullen met nullen, daar istie inderdaad wel een poos zoet mee.

Bij snelle format markeert het systeem alleen dat alle files niet meer bestaan door de FAT van de schijf te verwijderen en te vervangen door een schone. Dan staat de schijf nog wel vol met data, maar die zie jij niet meer omdat die niet ingedeelt is voelt dat dan als "leeg" aan.

In de praktijk maakt het niet zoveel uit, als je over netjes geformatteerde nullen schrijft of je schrijft willekeurig over nullen en enen, het gaat even snel.

Bij Windows7 hebben ze nog meer changes doorgevoert in het FAT systeem, waardoor ze blijkbaar nog een mooier truukje kunnen toepassen om snel de FAT van een schijf te herinitializeren, zoals je zelf al beschrijft duur het nu maar een paar seconden. Maar even voor de duidelijkheid: dan is die schijf fysiek niet "leeg".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste bedankt voor je bericht.
Dit is heel duidelijk omschreven, het scheelt gelukkig heel veel tijd.