Hoe bepaald een ontwikkelaar de "code" die software of updates krijgen?

Bijvoorbeeld *programmanaam* 4.2.1 of iets dergelijks

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Die nummering staat natuurlijk helemaal vrij, maar in het algemeen wordt het eerste getal pas opgehoogd als een programma echt sterk veranderd/verbeterd is, bijvoorbeeld na een redesign van de user interface. Het tweede getal kan opgehoogd worden als er wat functionaliteit bij is gekomen. Het derde getal geeft aan dat er bug fixes zijn geweest: foutjes zijn opgelost, maar de functionaliteit en look&feel zijn hetzelfde gebleven.

Verder speelt soms ook marketing mee: om een product met versienummer 1.0,0 op de markt te brengen kan onverstandig zijn, het komt dan te "nieuw" over: daar moeten haast wel veel fouten inzitten ! Ook gaan versienummers soms alleen omhoog om het versienummer van een concurrerend pakket bij te houden, anders zou jouw pakket ineens verouderd aandoen.
gvrox
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit gaat een beetje ver om hier uit te leggen. Wikipedia is redelijk duidelijk op deze pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Versiebeheersysteem

Een versiebeheersysteem of VCS (Engels: Version Control System) is een computerprogramma of een verzameling programma's waarmee men de wijzigingen in documenten, programma's of andere informatie bewaard in computerbestanden kan beheren. VCS wordt het meest gebruikt bij de ontwikkeling van software, zodat meerdere mensen wijzigingen kunnen aanbrengen aan dezelfde bestanden. Wijzigingen worden meestal aangeduid met een code, het "revisienummer" of "revisieniveau". Elke wijziging wordt gekoppeld aan een timestamp en aan de persoon die de wijziging maakte. Wijzigingen kunnen vergeleken worden, hersteld en soms samengevoegd.

[etc]