Stel dat illegaal downloaden wordt verboden?

Zou er dan nog een particulier zijn die b.v. Adobe Photoshop CS4 zou kopen? Het kost zo rond de 1000 euro las ik ergens, niet normaal zo duur.

Ik zie dat ik mijn vraag niet goed heb gesteld. Het is inderdaad illegaal. Maar als je als particulier bijvoorbeeld wordt afgesloten voor een jaar.
Ik denk dat door thuisgebruik juist de verkoop bij bedrijven gestimuleerd wordt. Er is immers kennis met dat pakket.

Ik vind mijn vraag zo dom overkomen dat ik hem maar sluit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ehmmm illegaal downloaden is per definitie verboden... Bedoel je met je vraag onmogelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.gimp.org/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ruud: Jammer dat ik je hier geen duimpje kan geven. Gimp doet het redelijk als vervanger van Photoshop, zeker als je kosten vergelijkt, Gimp is namelijk 100% gratis. Prima tooltje.

Het beste antwoord

Het zou best wel eens negatief op de verkopen kunnen werken. Nu weten de meeste mensen die graag met dat soort dingen hobbyen erg goed hoe photoshop werkt. Als je dan als bedrijf mensen zoekt die ook maar iets met grafisch ontwerpen kunnen is dat niet zo moeilijk. Maar als de hobbyisten massaal overstappen op andere programma's die wel eenvoudig te verkrijgen zijn zou het aanbod van mensen die met photoshop om kunnen gaan wel eens drastisch kunnen teruglopen. Je kan dan als bedrijf gaan zoeken naar een programma waar wel genoeg mensen mee om kunnen gaan of peperdure cursussen moeten aanbieden om dat gat op te vangen.
Dat is ook zo ongeveer de reden dat een bedrijf als Borland zijn C++ en Delphi omgevingen in een gratis te downloaden variant heeft uitgebracht. Hoe meer mensen met je professionele software om kunnen gaan hoe beter dat is voor je verkoop aan bedrijven.
De particuliere variant van photoshop is voor de meeste mensen ruimschoots genoeg maar nog steeds erg duur en hier en daar heeft het een paar erg irritante verschillen. Ver uit de meeste mensen hebben het geld er gewoon niet voor over zeker gegeven hoe snel je dure software overbodig wordt door een nieuwe versie en de winst van photoshop zit toch in de verkopen aan bedrijven. En dat geld nog wel voor meerdere pakketten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De meeste niet.
Photoshop Elements kost onder de 150 euro en de gemiddele hobbyist heeft daar meer dan voldoende aan.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal. Voor mijn werk werkte ik met Photoshop. Voor thuisgebruik heeft eigenlijk iedereen voldoende aan Elements. En voo 150 koop ik liever, dan gekopieerde meuk (je weet toch niet wat er allemaal mee gebeurd is) +1
Waarschijnlijk zullen veel comsumenten afzien van de aanschaf van dergelijke software.
Jammer natuurlijk voor de consument, maar de producent zal het alleen maar baten. Er zal in die gevallen een markt ontstaan waarin aanbieders van diensten (waarbij je dus dure software nodig hebt) in kunnen spelen op het beperkte gebruik van de software.

Illegaal is trouwens verboden. Je vraag sugureerd dat al het downloaden weer toegestaan zou worden, maar dat ter zijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Illegaal downloaden is altijd al verboden geweest...

Als je het professioneel gebruikt Photoshop dan moet je dat gewoon betalen, maar als je het eens een keertje gebruikt en niet je geld ermee gaat verdienen, dan zie ik geen reden om dat aan te schaffen... Maar dat is mijn mening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Illegaal downloaden is al verboden. Daarom heet het ook illegaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voorbeeld is een duidelijke. Adobe Photoshop CS4 is een zeer uitgebreid pakket dat zich vooral richt op de professionele eindgebruiker. Voor intensieve gebruikers is dat een heel redelijke prijs, voor thuisgebruik zijn minder uitgebreide softwarepakketten veel praktischer.

Je ziet wel heel duidelijk dat er door de ontwikkelaars zich, terecht, veel drukker maken over bedrijven die zonder geldige licentie van hun software gebruikmaken dan op particulieren die in hun vrije tijd wat met dergelijke software lopen te pielen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als illegaal downloaden echt niet meer kan wordt software natuurlijk goedkoper aangezien er een bredere markt beschikbaar komt voor de software ontwikkelaar. Het is natuurlijk ook wel zuur voor een ontwikkelaar dat alle uren die in een programma worden gestoken met als uitgangspunt er geld mee te verdienen vervolgens de hele wereld denkt daar heb ik geen geld voor over want ik kan het gewoon gratis downloaden met een hack. Dat is natuurlijk eigenlijk van de zotte.

Aan de andere kant vind ik wel dat het bedrag wat voor sommige software betaald moet worden buiten proportioneel is. Echt niet meer in lijn met wat het product doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Downloaden kan nooit gestopt worden! er komt altijd wel een manier om weer te downloaden, het verbieden daar in tegen is weer iets heel anders..