Welk toetsenbord heb ik, en hoe stel ik het in?

Ik heb een nieuwe pc gekocht met een, denk ik , Duits toetsenbord. Dit omdat ik in Luxemburg woon en ze hier geen qwerty verkopen.
Het is een qwertz.
Maar nu probeer ik het toetsenbord in te stellen en dat lukt niet helemaal.
Stel ik het op Nederlands in dan wisselt de y en de z en doen veel tekens het niet.
En op Duits ingesteld lukt het ook niet lekker.

het is een Acer Aspire 7741G

Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
8.2K

Antwoorden (3)

Je KUNT je toetsenbord wel instellen op Nederlands of Engels, maar dan heb je ook een setje stickers nodig om over de toetsen heen te plakken die nu niet meer kloppen. Want onder de Z zit dan de Y en vice versa, en er zijn meer toetsen verschillend.
Met een stickerset met de Nederlandse toetsindeling, zul je zien dat het omschakelen prima werkt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ze zijn via Internet te bestellen, maar soms hebben computerwinkels of boekhandels ze ook wel eens op voorraad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je toetsenbord onder control panel - regions and language settings; Languages - Details instellen zoals je zelf wilt. Echter als je iets anders als Duits kiest, moet je of blind typen, of QUERTY-stickers erop plakken. Op zich ben je snel gewend aan een QWERTZ-toetsenbord, omdat niet zo heel veel toetsen anders zijn. Een stuk beroerder zou een AZERTY-toetsenbord zijn geweest; dit is voor Belgie/Frankrijk de standaard...

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt natuurlijk ook met een los QUERTY-toetsenbord werken of voor je Acer een QUERTY (US/NL) toetsenbord kopen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een beetje moeilijk om uit te vinden welk toetsenbord het precies is, omdat bij een bepaald type laptop nog allerlei verschillende onderdelen kunnen zitten, dan zou je bijvoorbeeld het "subtype" of hoe dat ook heet moeten weten, dat is meestal op de sticker aan de onderkant te vinden, of op de doos waar ie in kwam. Met al die cijfertjes en lettertjes kan je gaan zoeken of er iets over te vinden is, maar dan is het nog de vraag of dat lukt.

Als er al voorgeïnstalleerde windows op staat vind ik het erg slecht dat de leverancier dit niet goed werkend afgeleverd heeft trouwens...

En je kan een beetje experimenteren met alle duitssprekende taalmogelijkheden, waarschijnlijk is elke versie weer anders. Als je ze toegevoegd hebt gewoon ff experimenteren.

Ik ga nog ff verder zoeken, wie weet kan ik nog meer vinden...

Toegevoegd na 13 minuten:
Nou ik kan niks meer vinden, ik zou gewoon uitproberen met alle duitssprekende mogelijkheden, duits van luxemburg, zwitserland, alle mogelijkheden proberen en uittesten, op een gegeven moment moet dr wel 1tje goed werken... Succes!