vierkantige pc schermen nadelig om fotos te bekijken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (3)

Dit hangt af van de resolutie van je foto's. Als je foto's vierkant zijn, zal je geen nadelen hebben. Zijn je foto's rechthoekig dan zal je boven en onder 2 zwarte "banden/strepen" krijgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Foto's die niet bewerkt zijn, zijn meestal rechthoekig. Dat hangt ook af van welk fototoestel er werd gebruikt.

Je kan het vergelijken met een tv. Bij sommige zenders is de verhouding van het beeld anders dan die van je tv. Dan krijg je 2 zwarte "banden/strepen" boven en onder, of links en rechts van je scherm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vierkante schermen heb je niet, alleen rechthoekige. Het scherm waar jij naar refereert is een scherm die we een aantal jaren als standaard kochten bij een computer en een verhouding had van 4:3.
Tegenwoordig gebruikt men meer een breedbeeld scherm met een verhouding 16:9.
Het nut van breedbeeld is dat de beeldverhouding van lengte en breedte meer overeenkomt met de beeldverhouding van onze eigen ogen. Het 4:3 formaat is bijna vierkant, terwijl onze ogen veel meer in de breedte kunnen waarnemen. Ook voor computerspelletjes schijnen deze schermen beter te zijn.
Mijn ervaring is dat als je geen spelletjes op de computer speelt, een 4:3 scherm beter voldoet, zowel voor het werken in Word en Excel, als ook voor het bekijken van foto's.
99% van de moderne digitale camera's maken foto's in de verhouding 1:1,33. Op de wat duurdere camera's kun je ook een breedbeeld resolutie instellen. Vierkante digitale foto's komen zelden voor en dan alleen nog bij hele dure camera's.
Resumerende is een scherm van 4:3 een betere keus voor het bekijken van foto's gezien de verhouding van de meeste digitale foto's. Op een 16:9 scherm zul je aan de zwarte banden op zijn van de foto moeten wennen.
De 4;# schermen worden overigens steeds zeldsamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist de modernere breedbeeldmonitoren zijn minder geschikt om foto's op weer te geven. Dit komt omdat liggende foto's dan over het hele scherm weergegeven wordt, terwijl staande foto's maar een kleine deel van het scherm gebruiken. Staande foto's worden dan in verhouding heel klein weergegeven ten opzichte van de liggende foto's.

Bij een vierkantige pc scherm zullen zowel de staande als liggende foto's even groot weergegeven worden. Dat is veel prettiger om te bekijken.