Is een pc formatteren een goede optie voor een trage pc?

Ik heb ondertussen alle vragen en antwoorden doorgelezen over trage pc's. Wij hebben er ook één.
Ik heb ccleaner al eens gedaan en de harde schijf is nu half leeg na mijn foto opruimactie. Temp files opgeruimd etc. Files die nutteloos opstarten uitgezet (hoop ik)

Mogelijk staan er nog wel teveel iconen op mijn bureaublad, daar zal ik eerst nog naar kijken, maar als dat ook niet helpt.

Helemaal opnieuw beginnen wordt het genoemd. Is dit echt een optie en wat moet je dan allemaal precies doen EN laten?

Toegevoegd na 2 minuten:
het is een laptop met windows XP en er zit AVG op maar dat heb ik op een andere PC ook en die is gewoon snel (is wel nieuwer en maar 1 gebruiker ipv 4 op deze pc)

13 jaar geleden
in: Software
2.3K

Antwoorden (9)

Nee, als je formateert verwijder je alle gegevens van de computer harde schijf!
Je kunt wel schijfopruiming doen, en defragmenteren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja oke, het zou een optie kunnen zijn om hem helemaal leeg te halen.
Daar is niets mis mee, maar dat kost waarschijnlijk iets meer tijd.
amigo
13 jaar geleden
precies, het werd in meerdere antwoorden aanbevolen en ik snap dat je je gegevens elders moet onderbrengen, ik zocht daarom tips hoe je (als redelijke computerleek) zeker weet dat je alles van belang hebt gered, of om een advies om er als leek maar niet aan te beginnen, maar defragmenteren (stond er inderdaad niet bij) en opruimen heb ik echt al gedaan en hielp bijna niks
Ja. Het formatteren en opnieuw inrichten van een vervuilde computer maakt hem weer aanzienlijk sneller, als we het over Windows hebben. Hoe meer software je daarna gaat installeren, hoe trager hij weer wordt.
escape
13 jaar geleden
Bij een oudere PC met windows XP kan ook het intern geheugen een trage PC opleveren. Je geeft geen specificaties maar als je bv maar 512 MB werkgeheugen hebt loont het zich heel erg om daar 1 GB voor in plaats te zetten.
Natuurlijk is alles opnieuw installeren goed en ruimt het goed op maar het kost ook veel tijd.
Als je het toch wilt doen, maak dan als je de meest nodige programma's erop hebt gezet een goeie image. Die kun je dan altijd weer terug zetten naderhand als je weer problemen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit zeker een goede optie is, wel raad ik aan dit niet te doen door bij deze computer de C schijf te formatteren. Hoe ik het wel zou doen;

1) Belangrijke bestanden en zeker je instellingen zoals bijv. email gegevens op een andere plaats opslaan. Dit kan op een andere computer, usb stick of bijvoorbeeld op CD/ DVD branden.
Doe dit niet overhaast, bestanden die je vergeet zijn nauwelijks terug te halen na het formatteren.
(Maak géén back-up, hierin worden namelijk veel onnodige bestanden en instellingen overgenomen die je juist niet meer wilt hebben)

2) Gegevens van de computer bij elkaar zoeken, je moet een installatie CD van Windows hebben en je eigen licentie sleutel. Als je geen eigen installatie cd hebt kan je een cd lenen van een bekende, let wel op dat dit ook een zelfde versie van Windows hebt (home, student, professional, etc.)

3) Plaats de installatie CD in de computer en start de computer opnieuw op

4) Er zal een installatie venster van Windows openen, hierin zal aangegeven worden dat Windows al geïnstalleerd is en zal gevraagd worden of je Windows wilt herstellen of nogmaals installeren (afhankelijk van welke versie van Windows kan dit afwijken)

5) Kies voor Windows opnieuw installeren, en geef aan dat je de hardeschijf wilt formatteren.

6) Na de installatie de CD van windows uit de computer halen

Nu is je computer alle oude bestanden, instellingen, etc. kwijt. Ik vind persoonlijk AVG een erg fijne virus scanner en kan je deze dan ook aanraden, deze neemt namelijk maar erg weinig ruimte in en verbruikt ook namelijk iets van je computer.
Verder kan ik ook AVG PC tune up aanraden, deze is helaas niet gratis maar geeft nog hele goede tips om je computer sneller te maken en verwijdert ook onnodige bestanden en register sleutels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorige week had ik ook nog last van dit probleem.
Inmiddels cccleaner gebruikt,de C schijf gedefragmenteerd en
daarna Hitman-pro nog laten zoeken naar problemen(spy-ware)
Nadat ik ook nog 20 GB aan data heb overgezet naar de D schijf is het probleem zo goed als verdwenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je voelt er niets voor om Linux te proberen?
Hiermee kun je vrijwel hetzelfde als met Windows, alleen blijft hij even snel als vlak na de installatie.

Je kunt het vrij eenvoudig naast je XP zetten en tijdens de opstart kiezen tussen de 2 verschillende besturingssystemen.

Als het niet bevalt ga je gewoon weer met Windows verder.

Ik heb zelf een desktop met aanvankelijk 512 MB RAM, inmiddels 1 Gieg en hier Ubuntu naast gezet.

XP gaat bijna nooit meer aan.

Schoonmaakprogjes zijn niet nodig, evenals een virusscanner.

Opstarten duurt een minuut, XP 5 minuten, afsluiten duurt bij mij ongeveer 2 minuten, Linux 10 seconden, om maar wat te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook nog kijken of je geen nutteloze programma's hebt geïnstalleerd. Of processen welke niet noodzakelijk zijn om te gebruiken. Met het programmaatje autoruns kan je zien welke processen er opgestart worden als je computer gestart wordt.

In ccleaner zit ook nog een mogelijkheid om het register op te schonen. Dit zou ik ook zeker gaan doen, want nutteloze verwijzingen in het register naar niet bestaande bestanden op de harde schijf kan heel erg vertragend werken.

Ook defragmenteren zal nog een enorm helpen.
Je zou in het taakbeheer van Windows kunnen bekijken welke processen erg veel processortijd in beslag nemen. Ook kan je kijken welke processen erg veel geheugen in beslag nemen.
Met een Filemonitor programma kan je bepalen welke processen erg veel lezen en schrijven acties op bestanden uitvoeren. Misschien de zijn dat processen die je eigenlijk helemaal niet wilt hebben en programma's die je zou kunnen verwijderen.

---

Natuurlijk wordt een computer ook gevoelsmatig langzamer. Omdat je steeds ongeduldiger wordt om op bepaalde momenten te moeten wachten. Die ongeduldigheid uit zich dan in een optiek dat de computer langzamer is geworden. Terwijl het eigenlijk jou ongeduld is welke zich heeft verfijnd. Zeker als je gewend bent om een andere PC te gebruiken welke een tikkeltje sneller is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
dank voor je uitgebreide reactie, die autorun ga ik zeker doen want ik had geprobeerd van alles uit te zetten maar mogelijk niet goed gedaan of niet op de goede plek.
en dat van dat register, DAAR had ik nog nooit van gehoord dus lijkt me ook wel wat. defragmenteren was al gedaan en maakte niks uit en je hebt natuurlijk wel een punt dat we steeds ongeduldiger worden maar als ik de computer opstart waar ik nu op tik, zit ik binnen 1-2 minuten op internet. Mijn zoon doet een typcursus op die andere, van het moment dat hij op de "aanknop" drukt tot hij de typecursus kan selecteren in de favorieten lijst zijn we 10 !!!!!! minuten verder (echt waar). Ik heb al moeite om hem aan het werk te krijgen en dit werkt natuurlijk niet mee
ja hoor, daarna heb je een hele schone pc. Maar let op! Maak eerst een back up met je belangrijke bestanden. Succes..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet formatteren maar defragmenteren, schijfopruiming doen en prullenbak legen.
Als jouw compu weer snel is, maak dan ergens een backup. Als de boel dan crashed dan kun je de backup weer opslaan. Ergens in Windows zitten tools die dit doen voor je. Het is wel handig om dan een externe harde schijf te hebben, sowieso een goede accessoire om erbij te hebben voor grote bestanden als foto's en muziek.