Wie heeft er verstand van standaard deviaties in Excel?

Ik wil graag een grafiekje maken waarin ik de scores op 2 tijdstippen van 2 groepen wil plotten:

Tijdstip 1

Groep 1: score + standaard deviatie
Groep 2: score + standaard deviatie

Tijdstip 2

Groep 1: score + standaard deviatie
Groep 2: score + standaard deviatie

Ik heb momenteel 4 reeksen aangemaakt met standaard deviaties, maar er moet dus een lijn komen tussen reeks 1 en 3(groep 1), en 2 en 4(groep2). Ik kan die lijn wel zelf tekenen, maar ik denk dat daar ook wel een functie voor zal zijn.

Zoals op de tekening hieronder, maar dan moet er nog een lijn komen tussen de 2 bolletjes (let maar niet op de legenda, bij mij gaat het over dezelfde groep, op tijdstippen 1 en 2 ipv groep 1 en 2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je wel een xy scatter (met de puntjes verbonden) grafiek gekozen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had eerst een xy scatter gebruikt, maar dan kan ik geen 2 verschillende deviaties instellen. tijd 1 en 2 voor groep 1 hebben 2 verschillende deviatie waarden. Dat is het probleem. Vandaar dat ik met 4 reeksen aan de slag ben gegaan. Alleen kan ik nu dus niet de link leggen tussen reeks 1+3 en 2+4..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zeg ik hiermee niks nuttigs maareh.. mss kun je het beter ff in spss doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarin is t namelijk vrij makkelijk..

Het beste antwoord

Uit je vraag blijkt dat je heel goed weet hoe je de standaarddeviatie berekent in Excel en je kunt de gemiddelde scores van groep 1 en groep 2 weergeven in een lijngrafiek. Maar je wilt de grafiek weergeven met de standaarddeviaties.

Ik heb nog even grondig gezocht. Ik kan me namelijk herinneren uit mijn "biologie" tijd dat ik ook dat soort grafiekjes wilde maken (dat werd het potlood en kopieermachine).

Volgens mij zijn er twee opties: Add-ons op de Office Marketplace
http://office.microsoft.com/en-us/marketplace/EM102141261033.aspx?pid=CE012293631033

http://office.microsoft.com/en-us/marketplace/EM010924101033.aspx?pid=CE011869221033

http://office.microsoft.com/en-us/marketplace/EM101775161033.aspx?pid=CE012293631033

Andere optie, precies wat je wilt: Voeg Error Bars (foutbalken) in een 2D grafiek die simpelweg bestaat uit een lijn tussen de gemiddele waarden van groep 1 tijd 1 en tijd 2 en een tweede lijs van groep 2 tijd 1 en 2.

http://office.microsoft.com/en-us/excel/HP100074621033.aspx

In bovenstaand artikel wordt uitgegaan van de Engelse versie. In de NL versie zoek je naar Foutbalken. Het koste me wat moeite om het te vinden in Excel 2007. Je klikt eerst op de rand van de grafiek (1) en ziet dan 3 tabbladen. De foutbalken staan op het tabblad Indeling (2). Zie afbeelding.

Toegevoegd op 08-06-2009 21:52:35
Voor Excel 2003 werkt het zo:
http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HP051984781043.aspx?pid=CH010003771043

Voor Excel 2007 (NL):
http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HP100074621043.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar is een standaard formule voor binnen Excel... Lees de manual van de formules na, en je vindt hem, zie de parameters en vind de oplossing en plot ze vervolgens uit... Dat kan allemaal vie de standaard formules, je hoeft ze niet eens zelf samen te stellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien handig om hem even de juiste formule te geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, anders kan hij zich beter Kdoenix of Kzegnix noemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij vraagt naar de format, niet naar een kant en klare oplossing... Of misschien ook wel...
Er zijn 84(!) basis formules voor statistiek, die ga ik niet oplepelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, ik dacht, waar heeft hij nu weer die 84 vandaan, maar het klopt wel zo'n beetje in Excel 2007. Je hebt wel gelijk dat het goed wordt uitgelegd in de online help
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB. de functie voor standaarddeviatie is STDEV, maar dat was de vraag niet. De vraag was hoe je de lijnen verbind in Excel. Het is nog maar de vraag of Excel dat wel kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan... er is een grafiek voor alles... je moet de parameters vastleggen... is even puzzelen, maar het kan altijd... Ik geef er les in, en ik kom er altijd uit... Maar kan even lastig zijn en niet voor de hand liggend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He Xinix, het is toch heel anders. De deviatie was niet het probleem, maar het wergeven van de foutbalken. Ik wist niet hoe die dingen heten, maar heb het gevonden. Dit is echt leuk!