Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is "afvlakken" bij het afdrukken van een PDF?

Soms, als ik een PDF-bestand afdruk, zie ik niet alleen de gewone voortgang (bijvoorbeeld "1 van 20" t/m "20 van 20" bij het afdrukken van een document van 20 pagina's), maar zie ik tussendoor de melding dat hij aan het "afvlakken" is. Bij elke pagina die moet worden "afgevlakt" zie ik een tellertje dat van 0% tot 100% loopt; daarna komt weer de voortgang (bijvoorbeeld "4 van 20"), en daarna wordt de volgende pagina "afgevlakt".

Wat houdt dat "afvlakken" in?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Software
15.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Afvlakking is soms nodig als je een document afdrukt, opslaat in of exporteert naar andere indelingen die geen transparantie ondersteunen.

Bij afvlakking worden transparante illustraties opgedeeld in vectorgebieden en gerasterde gebieden. Bij complexere illustraties (combinaties van afbeeldingen, steunkleuren, overdrukken, enzovoort) worden ook het afvlakken en de bijbehorende resultaten complexer.

Wanneer je PDF-bestanden maakt en transparantie wilt behouden zonder afvlakking, slaat u het bestand op als Adobe PDF 1.4 (Acrobat 5.0) of hoger.

Ik hoop van harte dat het zo helemaal duidelijk is en je mij niet om een nadere toelichting vraagt ;)
(Lees meer...)
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de PDF uit meerdere lagen bestaat. (bij openen en scrollen van de pdf in adobe zie je hem vaak ook laag voor laag opgebouwd worden).
Het afvlakken zal dan het samenvoegen van de lagen tot 1 laag die naar de printer gestuurd wordt.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding