Wat is "afvlakken" bij het afdrukken van een PDF?

Soms, als ik een PDF-bestand afdruk, zie ik niet alleen de gewone voortgang (bijvoorbeeld "1 van 20" t/m "20 van 20" bij het afdrukken van een document van 20 pagina's), maar zie ik tussendoor de melding dat hij aan het "afvlakken" is. Bij elke pagina die moet worden "afgevlakt" zie ik een tellertje dat van 0% tot 100% loopt; daarna komt weer de voortgang (bijvoorbeeld "4 van 20"), en daarna wordt de volgende pagina "afgevlakt".

Wat houdt dat "afvlakken" in?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Software
15.5K

Het beste antwoord

Afvlakking is soms nodig als je een document afdrukt, opslaat in of exporteert naar andere indelingen die geen transparantie ondersteunen.

Bij afvlakking worden transparante illustraties opgedeeld in vectorgebieden en gerasterde gebieden. Bij complexere illustraties (combinaties van afbeeldingen, steunkleuren, overdrukken, enzovoort) worden ook het afvlakken en de bijbehorende resultaten complexer.

Wanneer je PDF-bestanden maakt en transparantie wilt behouden zonder afvlakking, slaat u het bestand op als Adobe PDF 1.4 (Acrobat 5.0) of hoger.

Ik hoop van harte dat het zo helemaal duidelijk is en je mij niet om een nadere toelichting vraagt ;)
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de PDF uit meerdere lagen bestaat. (bij openen en scrollen van de pdf in adobe zie je hem vaak ook laag voor laag opgebouwd worden).
Het afvlakken zal dan het samenvoegen van de lagen tot 1 laag die naar de printer gestuurd wordt.