Wat is de eenvoudigste en snelste manier om een pc op te schonen?

Ik heb een laptop die ik meestal gebruik maar ik heb ook nog een oude desktop, deze is alleen supertraag geworden (voor een documentje printen mag ik met opstarten e.d. wel een uurtje uittrekken). Deze pc wil ik nu helemaal schoonmaken en eigenlijk alleen nog de basisdingen er op laten (word, IE, Windows). Wat is de veiligste manier om dit te doen? Ik wil geen back-up maken van het geheel en geen bestanden beschadigen (word, belasting, etc.). Nagenoeg alle belangrijke muziek-/foto-/videobestanden staan al op een externe harde schijf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet hem af en toe defragmenteren. Je gaat naar "alle programma's, daarna naar "bureau accessoires" en dan naar "systeemwerkset" en dan naar schijfdefragmentatie. Dan worden alle bestanden gereorganiseerd, zodat de computer sneller wordt. Dit moet minimaal 1x in de maand. Als je dat nooit hebt gedaan gaat het heel lang duren. Je kan hem dan het beste s'nachts aan laten staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik gedaan, had nauwelijks effect. En ik gebruik hem nauwelijks dus 1x per maand is niet direct nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is de PC bij elke keer starten eerst bezig patches te laden, te installeren, wellicht een virusscan uit te voeren etc. Dat duurt wel even...

Het beste antwoord

Als je de Windows CD van die desktop, opnieuw installeren. Anders Cccleaner en programma's deinstalleren.(die je ooit nadien hebt geinstalleerd, zoasl bv msn, andere mediaplayers..Verlopenvirusscanners..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
en freeregcleaner ook gebruiken en beide programmamakers hebben dan ook nog een registrydefragmentatieprogramma, ook handig om te draaien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede tip, dacht er eigenlijk pas te laat aan idd...

Andere antwoorden (1)

Zorg ervoor dat minimaal 10-15% op de harde schijf leeg is en dat de schijf geen fouten heeft, maar om het snelst te krijgen, is de pc opnieuw met XP SP3 of evt met W7 te installeren echt het meest snelle met het beste resultaat.

- XP SP3/W7
- drivers
- patches
- virusscanner
- Browser (FF, IE, Chrome, ... )
- MS of Open Office

Toegevoegd na 4 minuten:
Opschonen van de PC (dus als je hem niet opnieuw wilt/kunt installeren) door alle restore points te verwijderen, overtollige software, temp-files en internet cache te verwijderen; harde schijf testen op fouten, defragmenteren.

Voor XP is minimaal 512 MB geheugen (eigenlijk 1 GB) nodig om je PC enigzins vlot te laten lopen. PC's met minder geheugen zullen met XP/W7 nooit snel worden.