Bestaat er in Excel de mogelijkheid om de waardes van een kolom bij elkaar op te tellen afhankelijk van wat er in de kolom daarvoor staat?

Even iets meer uitleg.
Ik heb een spreadsheet met in Kolom B wat namen en in kolom C een bedrag.
Nu wil ik per naam in kolom B de bedragen in Kolom C optellen.
Dus stel de gegevens zijn:
Henk 5
Piet 8
Henk 3
Piet 7
Fred 5,5
Piet 4

Dat ik dan per naam een Sum kan krijgen die me verteld dat Henk 8, Piet 19 en Fred 5,5 heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excel-fan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fan wel, ik weet dat het programma veel kan, ik kan zelf ook al wel veel, maar er zijn dingen waar ik gewoon zonder hulp niet echt uitkom...
Ik weet ook niet helemaal hoe ik bovenstaande zou moeten zoeken op Google, dus ik dacht: Kom, ze hebben me de vorige keer ook zo goed geholpen, misschien nu wel weer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Google is niet heel goed met deze specifieke zaken.

Het beste antwoord

Ja dat is mogelijk.

De formule van cel B11 wordt dan: =SUMIF(A$2:B$7;A11;B$2:B$7)

De $ maakt het makkelijk om een vulgreep te doen. Die getallen veranderen dan niet mee maar blijven 2 en 7.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeuj, het werkt.
10 punten onderweg !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk werkt het :P
paulus811
13 jaar geleden
Makkelijk verdient raamklaza! Nee hoor, gewoon een goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi, maar ik kan het in de Nederlandse versie niet vinden. Wat is daar de functie dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft u hier iets aan mevrouw Dounja: http://www.vanduurenmedia.nl/boeken/Functies%20Excel%20NL-Eng-VBA.xls
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SOM.ALS
(heb hier thuis ook Ned. versie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (1)

Je kan in dit geval makkelijker een pivor tabel / kruistabel gebruiken. Daar zet je dan in de linker kolom, kolom b (Excel zoekt zelf de unieke waarden) en in het midden sleep je kolom c, waarbij je de specificatie 'sum' meegeeft. Excel doet de rest.

Helaas heb ik thuis geen excel meer, en kan ik je geen voorbeeld plaatje geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
micorsoft weet raad:
http://office.microsoft.com/en-us/excel-help/pivottable-reports-101-HA001034632.aspx