Hoe kan ik uit een lijst met geboortedata de gemiddelde leeftijd berekenen?

Ik heb in excel een ledenlijst van onze vereniging met geboortedata. Nu wil ik de gemiddelde leeftijd berekenen.
Hoe kan ik dat doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
12.1K

Het beste antwoord

Zet in celeigenschappen kolom A en B op datum.
Zet de geboortedatum van de leden in kolom A
Zet de huidige datum in kolom B
Zet in kolom C in alle velden =(b1-a1)

In kolom C krijg je nu het aantal dagen dat de leden oud zijn.
Zet in veld D4 =som(c1:c4)
Dat is de totale leeftijd van alle leden in dagen.

Zet in kolom E veld 4 = D4/365
Je ziet nu de gemiddelde leeftijd van de leden.

Ik ga er even vanuit dat je zelf wel zo handig bent, om te weten wanneer c1 c2 wordt etc, en dat je met het dollar teken velden vast kunt pinnen. En natuurlijk kun je in kolom D ook direct het aantal jaren berekenen. Ik maak even deze omweg, voor alle duidelijkheid.

Hieronder een simpel voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gebruik autosom om het gemiddelde uit te rekenen van de geboortedatum

(autosom is dat symbool dat lijkt op een E maar dan anders, staat naast de wereldbol en de AZ met pijl naar beneden)
Als je op het pijltje naast het symbool klikt kies je voor : gem (=gemiddelde) als hij dan de kolom met datums niet selecteerd kan je deze handmatig selecteren in een keer (slepen met je muis) dan ENTER

Dan staat er het gemiddelde jaartal.

Wil je hem automatisch de leeftijd laten bereken, moet je ergens de datum van vandaag inzetten

Neem een hokje dat je dat je daar geschikt voor vind en typ daar: =vandaag()

Nu hoef je alleen nog de uitkomst van het gemiddelde van de datum van vandaag af te trekken.

Neem een hokje dat je daar geschikt voor vind en typ daar:

=(cel waar de datum vandaag in staat) - (cel waar uitkomst gemiddelde in staat)

bijvoorbeeld:

=C5-B17

als in C5 de formule =vandaag() staat
en in B17 de autosom gemiddelde van alle geboortedata staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
als je de knop autosoms niet kan vinden en je hebt een nederlandse excel dan is de formule voor het uitrekenen van het gemiddelde over een bereik:

=GEMIDDELDE(A2:A23)

Toegevoegd na 7 minuten:
Heb het even uitgeprobeerd en ik heb gemerkt dat hij dat dan in een datum weergeeft, ik kan je melden dat het einde van het aantal jaren, de gemiddelde leeftijd is die iemand al bereikt heeft.

Wil je hem in een getal laten weergeven, dan kan je via opmaak - celeigenschappen - getal... de datum als getal laten weergeven (= aantal dagen)

Voor alle eenvoudigheid kan je dat getal weer in een cel laten delen door 365,25 (zo neem je ook onverhoopt een aantal schrikkeljaren mee en krijg je de meest nauwkeurige benadering)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus!