Hoe plaats ik een foto volledig op mijn Instagram feed die niet voldoet aan de juiste maten?

Ik wil geen randen om mijn foto en ik wil geen beeldverlies. Ik heb heel veel gelezen en uitgeprobeerd zoals bijvoorbeels de pixels wijzigen. Zoals ik begrijp moet deze voldoen aan 1080px X 1080px. Ik weet dat de foto beeldverhouding 1:1 of 4:5 moet zijn. Als ik dit via bewerkingsapp toe pas valt er helaas nog beeld weg van de foto. Helaas alles geprobeerd zonder de uitkomst die ik graag wil. Ergens doe ik natuurlijk iets niet goed omdat ik hier de nodige kennis in mis. Heeft er iemand een gemakkelijke uitleg?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (2)

Dat kan met een app die de optie “Square fit” biedt, zoals:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.shamble.instafit&hl=en_US
https://apps.apple.com/us/app/instfit-post-without-croppin/id591706840

Of Apowersoft:
https://www.apowersoft.com/video-editor

Deze optie voegt randen (met de juiste afmetingen) toe aan de afbeelding en geeft deze een beeldverhouding van 1:1.
Zoek eventueel zelf verder op:
apps “Square fit”
.
Als je enige vertekening voor lief neemt, kun je de foto uitrekken:
https://www.photoresizer.com/
Kies Resize, schakel slotje uit en vergroot je percentage tot de foto precies past.
Kies daarna File – Save.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste SimonV, Bedankt voor je uitleg. Ik heb me er even in verdiept. Helaas komt er dan alsnog een rand om de foto heen. Dit is juist niet wat ik wil, omdat ik de foto 'clean' wil houden.
LeonardN
4 jaar geleden
@Sheila Open dit plaatje
https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/ahof5vfnscsolkjhw6tn.jpg
Zitten er randen om deze foto's?
SimonV
4 jaar geleden
Is uitrekken een mogelijkheid? (Zie toevoeging)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@SimonV, ik snap wat je bedoeld. Gek genoeg ben ik nog niet zo ver gekomen en lukt het me inderdaad om het hele beeld erin te krijgen. Helaas alleen wel erg misvervormd dus nog niet werkbaar. Top dat je meedenkt!
LeonardN
4 jaar geleden
"Helaas alleen wel erg misvervormd dus nog niet werkbaar." :D Je snap iets essentieels niet.
Je kan iets met een verhouding van X bij Y niet in een verhouding 1:1 krijgen zonder:
-Te knippen/croppen
-Balken te krijgen
-Te misvormen
LeonardN
4 jaar geleden
Kan je een link geven naar die foto van die ander? Is die foto van die ander op de Instagram tijdlijn? Is die foto in 1:1 verhouding?
Door te croppen of genoegen te nemen met balken.
Wat jij in je hoofd hebt zal niet lukken.

Alle foto's worden op Instagram 1:1 formaat.
Veel foto's die je maakt zijn 4:3 of 3:2 of 16:9
Dan moet je dus OF je snijden met beeldverlies OF je hebt balken.

Als je een foto snijdt naar 1:1 dus bijvoorbeeld 1000x1000 pixels of 500x500 pixels heb je geen beeldverlies.
Stel dat je een foto hebt van 3000x2000 pixels. Dan moet je links en/of rechts beeld weg gaan snijden totdat je 2000x2000 pixels overhoudt
Wat jij ziet op een feed zijn geen randen, de foto's worden gewoonweg niet naast elkaar geplaatst, je hebt dus altijd een paar pixels wit of zwart tussen elke foto.

Je zal dus of 1:1 foto's moeten gaan maken, 1:1 gaan snijden OF genoegen nemen met balken.

Ik zal een afbeelding toevoegen die ik zelf als test heb gebruikt. Deze is 1:1. 2016x2016 pixels
Download deze maar en deel hem maar in Instagram. Je zal zien dat deze zonder beeldverlies getoond zal worden. Elke rand zal je zien.
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste LeonardN, Bedankt voor je goede uitleg. Wat jammer dat dit helaas volgens de regels van Instagram niet mogelijk is. Ik zal dus inderdaad genoegen moeten nemen met de nodige beperkingen of inderdaad foto's 1:1 maken. Ik liep laatst tegen hetzelfde aan en heb toen een foto (verticaal beeld) in een collage van 2 geplaatst. Dus de afbeelding zag je dubbel naast elkaar. Zo was namelijk wel het hele verticale beeld in de collage te passen. Toen wilde een Instagram pagina mijn foto delen en vroeg of ik het origineel prive wilde sturen en tot mijn verbazing hebben zij deze foto in zijn volledigheid gepost op hun feed. Zonder dat voeten of voorhoofd gecropt werden.
LeonardN
4 jaar geleden
@Sheila Kan je dat laten zien via een link?
Kijk Instagram kan zelf natuurlijk achter de schermen dingen die de normale gebruiker niet kan.
Je kan hoogstens naar andere gebruikers kijken en dan afvragen hoe je moet doen wat zij doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste LeonardN, Dit was niet van Instagram zelf, maar een pagina die wordt beheerd door iemand over een bepaald topic. Wat wil je precies dat ik laat zien via de link? Dan stuur ik het.
LeonardN
4 jaar geleden
Dit was niet van Instagram zelf, maar een pagina die wordt beheerd door iemand over een bepaald topic. Ja, maar dat heeft toch niets te maken met hoe Instagram jouw feed weergeeft. Kijk als je van niet-1:1 naar 1:1 gaat loop je altijd tegen 1 van de volgende problemen aan.
Van boven naar beneden
Crop/Knip
Geen verlies van beeld = Balk
Stretch=misvorming
https://i.ibb.co/hW6zMxH/crop.jpg