Waarom noemt men op Facebook de plaats waar een opsporingsbericht gedeeld is?

Zie vrijwel dagelijks meldingen van boeven die gezocht worden en mensen die daar dan massaal op reageren met ' gedeeld in Gouda' , 'gedeeld in Appelscha' etc.

Hoezo gedeeld in Gouda, Appelscha? Je deelt het bericht toch met je vrienden en toch niet met inwoners van de plaats waar je woont?

Wat zit er achter die massale drang om de woonplaats van de FB gebruiker te noemen die het bericht deelt?

6 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Simpel... het triggert mensen die daar in de buurt wonen.

Wanneer jij hoort dat ver van je bed een crimineel rond loopt, dan denk je al gauw "What's new?".

Kun je die crimineel bij een willekeurige wandeling bij wijze van spreken al tegen het lijf lopen dan ben je al een stuk alerter.
Op de eerste plaats voor je eigen veiligheid, maar wellicht ook omdat je een serieuze kans hebt daadwerkelijk te helpen bij de opsporing.
paulus811
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Maar wat ik nog niet begrijp is hoe het mensen triggert die in de buurt wonen. Die zien toch niet dat ik het deel? Of moet ik het lezen dat als anderen die het 'toevallig' lezen en bij mij in de buurt wonen, dat het al gedeeld is. Maar in dat geval lijkt me 'gedeeld in Amsterdam' ook niet heel zinvol, want wat zegt dat mij als lezer dan?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Een deel ervan zal ook het 'selfie-effect' zijn. Je zet jezelf met een reactie extra in de etalage. Dát je het gedeeld hebt (je naam dus), dat schrijft Facebook zelf al. Om dan niet in herhalingen te vallen moet je wat anders schrijven.
Je woonplaats staat niet standaard in de melding van Facebook dus heeft ooit iemand bedacht die er dan maar bij te zetten. Het is persoonlijk en toch geen herhaling. Anderen hebben dat opgepikt en zo is het 'in zwang' gekomen.
Het is een melding aan degene die het originele bericht gepost heeft en tegelijkertijd aan anderen dat het daar niet meer gedeeld hoeft te worden.
Het gaat er puur om dat in die vermelde stad of in die regio betreffende opsporingsbericht al gedeeld is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, dus ik moet het lezen als 'ik woon in Gouda en kijk naar de boef uit'. Dat snap ik. Dat het aan anderen niet meer gedeeld hoeft te worden begrijp ik minder, want gedeeld in Amsterdam zegt niet zoveel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Paulus, 'Gouda' is iets anders dan 'Amsterdam', natuurlijk. Ik ging meer uit van gebeurd in 't noorden en gedeeld in 't zuiden van het land. Afstand : hier hoeft het niet meer. Bovendien gaat jouw vraag over opsporingsberichten, terwijl het misschien evenveel gebruikt wordt in geval van verdwijningen/ vermissingen van dieren en natuurlijk kinderen/pubers die ook nog uit vrije wil weglopen.
In dat geval is er geen sprake van uit angst opletten, maar eerder vanuit een gevoel van hulp willen bieden en denk ik ook, afschuw ingeval van mogelijke kidnapping.