Wat betekent #metoo?

Ik zie op social media de hashtag #metoo trending. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
16.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het woordje sec is inderdaad niet echt duidelijk.
Ik dacht eerst dat het een verhaspeling was van Metro, het gratis treinkrantje
metoo = Me too
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is al een tegenbeweging:
#menot ‘Stop Global Whining’
houdt op met jammeren.
Ritsuka
6 jaar geleden
Stop met jammeren? Dat vind ik echt niet kunnen. Verkrachting, aanranding en seksuele intimidatie moet gewoon stoppen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ritsuka
het is mijn weergave van de #meNot - Stop Global Whining, zoals die door de tegenbeweging is gelanceerd.
Er komen er nog veel meer, zoals #MenToo die er inmiddels ook al is.
De hashtag makers buitelen over elkaar heen, ieder met een eigen slogan, en bijbehorende voor en tegens.
Vergis je niet er zijn legio vrouwen die niet tegen seksuele intimidaties zijn. Integendeel zelfs.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Er zijn legio vrouwen die niet tegen seksuele intimitaties zijn. Integendeel zelfs" Dit is de grootste onzin op deze hele site
Ritsuka
6 jaar geleden
@JoanDArc Ik weet niet of je bekend bent met de definitie van intimidatie: "Intimidatie is iemands gedrag beïnvloeden door hem angst aan te jagen door te dreigen met negatieve gevolgen. Deze gevolgen kunnen bijvoorbeeld lichamelijk geweld betreffen, maar ook andere negatieve gevolgen zijn denkbaar." Ken jij vrouwen die dit willen? Ik doel op ongewenste seksuele intimidatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik schrijf: "niet tegen seksuele intimidatie". (Dus zonder de toevoeging: ongewenst @Ritsuka, ja vanuit mijn praktijk wordt ik te vaak geconfronteerd met zaken waarbij uiteindelijk blijkt dat het 'gewenste 'intimidatie' was.
Nafluiten bv., een opmerking als: schatje waar gaan die mooie benen naar toe? Zo ken ik er nog dozijnen die plotseling als iets beestachtigs worden gezien.
Twee jongens lopen aan de ene kant van de straat en roepen naar een meisje aan de overkant: wat doet jij alleen zo laat op straat?
Hupekee er volgt een aangifte. Momenteel wordt een afschuwelijke moord, lichamelijk geweld, e.d. op één hoop gegooid met naroepen, seksueel getinte opmerkingen maken e.d. op een hoop gegooid.
Hierdoor wordt een afschuwelijke daad gedevalueerd. Dat vind ik bizar. Ik heb geen tijd meer, over vijf minuten begint een nieuwe zaak
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.metronieuws.nl/columns/columnisten/2017/10/appels-en-peren-vergelijken-met-metoo
Wat Iris Hermans niet erg vindt, vind ik nou juist wel erg.
Meten met twee maten, als de kok zoiets als eerste had gezegd was de dameswereld te klein geweest, misschien zelfs ontslag tot gevolg.
Een herbergier die op de kamerdeur bonst en daarna met zijn eigen sleutel de kamer inkomt?
Halloooo. Droom verder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik schrijf zelf wel eens in een WhatsApp bericht #metoo waarmee ikzelf:"Ik ook" bedoel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn laatste twee reacties schreef ik ruim een dag geleden. Vandaag werd bijgaande column gepubliceerd. Deze komt mij zeer bekend voor. http://www.elsevierweekblad.nl/opinie/opinie/2017/10/metoo-hysterie-overschaduwt-werkelijk-seksueel-geweld-552118/?utm_source=TripolisDialogue&utm_medium=nieuwsbrief&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=els_20okt17 Mijn antwoord op de vraag van @Jozef84 luidt: #MeToo is een foutieve definitie van seksueel geweld die wordt gehanteerd in een campagne die hysterische vormen aanneemt.
Het is een antwoord op het schandaal rond Hollywoodmagnaat Harvey Weinstein, die door talloze actrices wordt beschuldigd van seksueel wangedrag.

Antwoorden (3)

Met de hashtag #MeToo delen duizenden Nederlandse vrouwen hun ervaringen met seksueel misbruik en intimidatie op sociale media. De actie moet seksueel geweld uit de taboesfeer halen, en aantonen hoe wijdverbreid het is.

Toegevoegd na 1 minuut:
De hashtag is overgewaaid uit de Verenigde Staten, waar in de nasleep van het schandaal rond Hollywoodtycoon Harvey Weinstein actrices en andere artiesten een boekje opendeden over de vernederingen en intimidaties die zij te verduren kregen en krijgen van machtige mannen in de filmwereld.
bamibal
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Alleen Nederlandse vrouwen?
bamibal
6 jaar geleden
Nee, dat had ik al toegevoegd.
Wereldwijd delen vrouwen hun eigen ervaringen met seksueel ongewenst gedrag via de hashtag #metoo. Inmiddels zijn het er alleen al op Facebook ruim 12 miljoen.

De beschuldigingen van seksuele intimidatie en verkrachting door filmproducent Harvey Weinstein leiden tot een golf aan reacties.

Ook mensen die jarenlang niets zeiden over wat ze is overkomen, stappen nu over de drempel en doen een boekje open. Maar de angst om over erover te praten, is niet de enige drempel die vrouwen ervaren. Zo'n drempel bestaat ook om aangifte te doen. Lang niet alle incidenten leiden tot een melding bij de politie.

De drempel voor aangifte ligt hoog omdat er vaak geen getuigen zijn van de delicten, zegt een woordvoerder van Slachtofferhulp. "Slachtoffers ervaren ook vaak een gevoel van schuld en schaamte waardoor ze er maar over zwijgen. En ze weten niet precies wat er gaat gebeuren met hun aangifte."
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar wat betekent het nou?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ plus Me too - Ik ook
#MeToo betekent : ik ook.

Het is Engels en wordt nu wereldwijd gebruikt om iets duidelijk te maken: ook zij zijn slachtoffer van seksueel misbruik en intimidatie geweest, wanneer dan ook.

Het is bekend geworden na het schandaal rond de wereldwijd bekende filmproducent met vele vingers in de Hollywood pap: Harvey Weinstein.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het gezegde: 'het krijgen van de hoofdrol gaat via het bed van de producer' is al minstens honderd jaar oud.
Niks nieuws onder de zon.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Antwoord op zich is juist