hoe kan ik een vraag op een kattenforum zo stellen, dat ze neutrale reacties uitlokt?

Het valt me op dat, als ik op de kattenpagina's waarvan ik lid ben op Facebook, een vraag stel, ik heel emotionele reacties krijgt. Reacties waarvan ik soms denk "nou". Bv. ik stel een vraag over wildplassen van één van mijn katten, en krijg direct een hoop verwijten, dat ik de kattenbak meer moet uitkuisen, meerdere kattenbakken zetten voor meerdere katten, de kattenbakken moet verspreiden op verschillende verdiepingen enz.
Ik geef niet het juist eten, ik geef niet het juiste drinken, in ieder geval: ik doe iets verkeerd.
Zelf toen ik vroeg hoe ik een (nieuwe) agressieve kat wat kon kalmeren, lag het helemaal aan mij dat ze mij had gebeten en gekrabt. Terwijl ze iedereen beet en krabte.
Als ik vroeg hoe ik mijn kat beter kon kammen zonder zelf vol schrammen te staan, ook weer: ik deed alles verkeerd. Nauwelijks tips.
Nu verwondert mij dat zo, dat ik denk dat het wellicht aan mijn manier van vragen ligt. Hoe kan ik vermijden dat ik dergelijke beschuldigingen krijg ipv een antwoord op mijn vraag?

6 jaar geleden
2K
Amadea
6 jaar geleden
Volgens mij is dat de tendens op álle sites waar zonder moderatie gereageerd kan worden op vragen en berichten. Als je zoekt naar een antwoord op een forum is dat maar zelden te vinden...
liveisgreat
6 jaar geleden
Dat hangt ervan af hoor. ik heb al heel goede antwoorden gekregen bv. ivm doe-het-zelf zaken en zo. Als ik daar vraag "hoe krijg ik dat rek tegen een betonnen muur", krijg ik ook antwoord. Men kan dan wel bv. suggereren om duurdere pluggen te nemen of een betonboor. Maar ik krijg niet te horen "ja als jij van die goedkope pluggen gebruikt, hoe wil je dan je rek ophangen". of zoiets.
Maar met kattenvragen is dit niet zo evident zo blijkt.
Maar een doe het zelf vraag is misschien ook makkelijker concreet te stellen dan een vraag over een levend wezen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Bij wildplassen altijd een verse plas naar de dierenarts brengen: in veel gevallen is de oorzaak medisch.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Tip: stel een vraag kort, neutraal en to the point zonder overbodige (!!) informatie. Dus "Wat kan ik het beste doen wanneer en kat plots gaat wildplassen? " Ipv "Mijn katje plast plots in de tuin van de buren. Ik maak me zorgen. Doe ik iets niet goed? Ik maak de bak al vaak schoon maar toch haalt ze haar neus er voor op. Ik woon klein en heb maar ruimte voor één bak. Help help, wie kan mij helpen?" In het tweede geval geef je de azijnpissers van het internet veel te veel munitie die alfleid van de feitelijke vraag. Tja... en leef niet in de ideale wereld. Op het internet is men anoniem. Niet iedereen is even keurig opgevoed. En dat merk je soms.
Rieneke1
6 jaar geleden
Meld je aan bij het Katten Informatie Punt, dan krijg je advies gestoeld op wetenschappelijke basis. Wellicht ligt het niet aan jou, maar ben je lid van de verkeerde groepen. En sta open voor het advies wat je krijgt, al is dat mogelijk niet het advies wat je wil horen.
liveisgreat
6 jaar geleden
@Rieneke1, ik heb advies gevraagd aan de dierenarts waar hij geopereerd is.maar bon, daar gaat mijn vraag niet over.
@Ozewiezewoze, idd mijn vraag was te uitgebreid. En hahahaha, azijnpissers is wel een toepasselijke naam in deze kwestie, hopelijk niet "wild" azijnpissen dan :-). Ik heb trouwens de indruk dat net die keurig opgevoeden met de vinger wijzen op alles wat afwijkt van hun normen.
En die ene kattenbak, ja dat is bij mij idd een probleem ik woon heel klein. heb er nu één in de woonkamer staan en één in de gang, maar een kattenbak in de woonkamer is natuurlijk ver van ideaal. Maar als ik dit zou schrijven op zo een kattenpagina word ik wellicht afgeschilderd als een dierenbeul. Dus info superkort houden, gewoon de vraag over wildplassen zonder meer, zodat er misschien toch één iemand nuttige info geeft.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik lees in de reacties dat de da zonder meer zegt dat het stress is. Handig zo'n dierenarts met röntgen-ogen. Ik zou toch even een verse plas inleveren, bij deze da of een andere. En nee daar gaat je vraag niet over, maar het zou toch geen kwaad kunnen dit advies op te volgen?
tinus1969
6 jaar geleden
Tsja, sommige onderwerpen maken sommige mensen heel emotioneel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste liveisgreat, ik denk dat het niet aan jou ligt. Er is in ieder geval helemaal niks mis met de manier waarop je bovenstaande vraag hebt gesteld: het is intelligenter, meer doordacht en met vee meer zelfreflectie geschreven dan zowat alles wat ik ooit op kattenforums heb gelezen. Ik ben bang dat het aan het slag mensen ligt die dat soort forums bevolken. Ik heb zo nu en dan ook wel eens een vraag over onze kat, en om die reden heb ik wel eens een vraag op een kattenforum gesteld. Het is niet zo dat ik daar helemaal geen zinnige antwoorden heb gehad, maar het beeld wat je hierboven schetst klopt precies. Een belangrijk deel van de frequente bezoekers van dat soort forums gedragen zich - hoe zal ik het zeggen - nogal eng. Het lijkt een bekrompen, “ons kent ons” - incrowd die nogal vijandig reageert op alles wat anders is dan hun grootste gemene deler. Het feit dat je op zo’n forum een pinnige reactie krijgt is feitelijk een compliment, zeg maar. Ik vrees dat bij alle forums die een emotionele beladen onderwerp hebben dit risico lopen: sterke incrowd-vorming, afkatten van iedereen die niet precies zoals zij zijn, en dergelijke.

Antwoorden (1)

Kort en krachtig : pure informatie , zonder mening!

Waaraan ik me in mijn vorige antwoord ook schuldig maakte: te veel woorden, te lang en soms ook nog herhaling. Het moeilijkste kan soms zijn dat je vanuit verschillende perspectieven iets verwoordt en dus dubbel.

Overigens, het is best moeilijk om een vraag te stellen voorzien van alle informatie en toch kort van stof te zijn. Vooral omdat je dan weer 't risico loopt om te weinig te vertellen.

1. kort, zo kort mogelijk
2. info, pure informatie geven
3. mening, zonder eigen mening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dit antwoord is een stuk beter!
liveisgreat
6 jaar geleden
jouw vorige antwoord heb ik niet gezien helaas :-). maar dit is best een +sje waard. Dankjewel.
even zeggen wat ik vroeg:
"Mijn kat is altijd netjes geweest. Stopte wel niks onder in de kattenbak, maar ging er wel altijd netjes in. Nu heeft hij een operatie ondergaan, en plots gaat hij wildplassen. Bij voorkeur dan nog op stoffen, bv. op de zetel, op de tapijt, waardoor het best wel moeilijk is om de kattenplas eruit te krijgen. Hij gaat ook nog altijd op de kattenbak hoor, maar dat wildplassen komt er dus bij.
Ik heb al naar de dierenarts gebeld, die zegt dat het stress is na de operatie. Maar leuk is natuurlijk anders, ik werk voltijds en dan kan ik 's avonds nog de zetel schrobben of de tapijt (die ik intussen heb weg genomen). Iemand die dezelfde ervaring heeft gehad?"
En daar kreeg ik dus echt groffe reacties op, een resem beschuldigingen. Dat ik dan beter niet aan een kat was begonnen als ik er geen last van wilde hebben, dat ik de kattenbakken meer schoon moest maken, dat ik het dier tijd moest geven enz... Best emotionele dingen.
Niet dat ze mij deerden op zich, dus ik had ook geen zin om te zeggen dat als die kat me echt niet kon deren ik niet bijna 1000 euro zou betaald hebben aan de dierenarts en daardoor een ingreep die ik zelf dringend moet ondergaan, maar heb uitgesteld.
Maar tegelijk kreeg ik ook niet de info waar ik om vroeg. en dat was natuurlijk wél vervelend... want die info had ik graag gehad. En ja, die info was ten bate van mezelf en niet in de eerste plaats ten bate van de kat...
Dus wellicht was mijn vraag idd te uitgebreid en te weinig to the point. en misschien moet ik ze meer vanuit de kat formuleren om dan de info te krijgen die ik nodig heb.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tjonge, beroerd als het zo loopt, hoor! Kan het liggen aan het soort forum waar je op zit? Niet overal hetzelfde. Soms is er strengere moderatie/beheer, striktere regels.
Aan de andere kant, mijn ervaring, er zijn altijd zoveel mensen die blind antwoorden zonder alles te lezen. Zelfs de vraag wordt vaak niet goed gelezen. Daarna hoppa ff knallen met een reactie en dan meteen een oplossing geven terwijl ze geen ervaring hiermee hebben. Ja, zo gaat het toch vaak. dan krijg je loze beschuldigingen en zit je nog zonder oplossing.
Heb je al gegoogled?
Jammer dat de dierenarts niet verder kwam dan stress.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch nog even gezocht, dit kwam ik tegen: RE: plas kater
door Fiore » 11 jan 2006 10:24
Ik heb ook een kat (weliswaar een poes) gehad die overal ging plassen, na eerst volkomen zindelijk te zijn geweest en ook zonder fysieke problemen. Onze dierenarts heeft ons toen aangeraden haar een tijd 's nachts op te sluiten in de badkamer, met alleen de kattenbak, dus zonder mandje of dekentje om op te liggen oid. De bedoeling hiervan is denk ik dat als de kattenbak echt de enige plek is om op te plassen ze dan wel weer leren om erop te gaan. Het was wel sneu hoor, haar steeds zo op te sluiten, maar het heeft wel gewerkt, ze was geen wildplasser meer.
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?t=36581t=36581
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat laatste is een achterhaald dieronvriendelijk advies. Het gaat totaal voorbij aan het gegeven dat de kat een reden heeft voor bepaald gedrag. Diervriendelijker is die reden te achterhalen en daar iets aan te doen. Puur symptoombestrijding is niet de oplossing voor (bewezen) gedragsproblemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Achterhaald en dieronvriendelijk?
Dat heb ik niet gevonden. Weet je, ik ga er van uit dat je eerst de medische kant uitzoekt. Pas daarna zou dit voor mij als laatste de oplossing kunnen zijn. Opsluiten is niet fijn, maar slapen op de grond is toch niet per definitie vreselijk. Wat , Rieneke , zou jij doen als er medisch niets aan de hand is?
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat leg ik hierboven al uit: de oorzaak van dit gedrag zien te achterhalen, en daar iets aan proberen te doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe?
Rieneke1
6 jaar geleden
Dat is niet altijd meteen duidelijk, maar een goede gediplomeerde gedragstherapeut kan hierbij helpen. Die werkt met een lange vragenlijst en komt aan huis om de katten en hun leefsituatie grondig te bestuderen, en stelt samen met de eigenaar een behandelplan op.
Maar laat het duidelijk zijn dat als een kat een bepaald ongewenst gedrag vertoont, het dier daar een reden voor heeft, zoals stress , frustratie, onzekerheid. Het is dan niet helpend om het dier op te sluiten, er een plantenspuit op te zetten, een sleutelbos naar 'm te gooien en weet ik wat er nog allemaal aan onzinnig huis- tuin- en keukenadvies gegeven wordt. Daarmee kan je allicht het ongewenste gedrag een tijd onderdrukken, maar dat is op de duur niet de oplossing, niet voor de kat en niet voor de eigenaar.
Rieneke1
6 jaar geleden
@liveisgreat, ik weet niet wat voor operatie je kat heeft ondergaan, maar ik hoop dat je voor meerdere dagen pijnstilling hebt meegekregen?