Je mag wel een laptop hebben, maar geen internet.

Enkele van de regels die gelden:
Een gedetineerde mag maximaal 10 minuten telefoneren.
Hij/zij mag wel een computer hebben, maar krijgt geen toegang tot internet en e-mail
Per week 1 uur bezoek. Het bezoek wordt eerst gefouilleerd en gescand.
Tijdens het bezoek is lichamelijk contact verboden.
Televisie is in iedere cel aanwezig, maar het is verboden om pornofilms te kijken en te bezitten.
Ook pornolectuur is verboden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een huis van bewaring is eigenlijk gewoon een gevangenis. Het verschil tussen een ‘gewone’ gevangenis en een huis van bewaring is dat in de laatste verdachten zitten die nog niet zijn voorgekomen en die in voorlopige hechtenis zitten. Lange straffen worden dan ook in een gewone gevangenis uitgezeten.
Een huis van bewaring is verder bestemd voor personen die een licht vergrijp hebben begaan en daarvoor een hechtenisstraf kregen en voor mensen die wachten op een plek in een Tbs-kliniek.
In het huis van bewaring zitten verschillende verdachten en criminelen: pedofielen, moordenaars, drugsdealers zitten door elkaar. Het regime is er streng.

Toegevoegd na 5 dagen:
In veel Huizen van Bewaring mag je volgens de huisregels klaarblijkelijk geen laptop in de cel hebben. Misschien ook wel logisch, omdat je met een laptop gemakkelijk (weer) toegang tot internet kunt krijgen.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ ; kan hem alleen niet geven, dat veroorzaakt blijkbaar een fatal error ;-)
SimonV
7 jaar geleden
Bedankt. Duimpjes geven lukt momenteel inderdaad niet meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik werk zelf veel met gedetineerden en ex-gedetineerden en in gevangenissen maar ik ken niet 1 HvB waar tegenwoordig nog een laptop is toegestaan. Gedetineerden aan het eind van hun straf kunnen tegenwoordig wel in het RIC op een (beperkt) internet om zaken als huisvesting en zo te regelen.
SimonV
7 jaar geleden
Ik geloof je graag, maar hier werd een laptop in het huis van bewaring in beslag genomen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/20894845/__Laptop_La_S._nieuwe_bom__.html Dat zou niet gebeuren als het bezit sowieso niet toegestaan was.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat wil niet zeggen dat de laptop zich op zijn cel bevond. Al dit soort zaken (laptop, tablet, telefoon etc) komen in een kluis terecht waar de gedetineerde niet zelf bij kan en mag komen.
SimonV
7 jaar geleden
"In de huisregels kan worden bepaald dat het bezit van bepaalde voorwerpen binnen de inrichting of binnen een bepaalde afdeling daarvan verboden is." https://www.commissievantoezicht.nl/dossiers/goederen/gevangeniswezen/gevangeniswezen/ Wellicht is dit in veel HvB's het geval. Ik heb geen algemeen verbod kunnen vinden voor laptops in de cel.
SimonV
7 jaar geleden
Ik heb m'n antwoord aangevuld. Met dank voor je reactie.