Waarom is het niet mogelijk om verzonden berichten die nog niet zijn afgeleverd te annuleren?

Het overkomt me zo vaak, dat ik op Messenger, Whatsapp, of mail, berichten verstuur waar ik achteraf van denk: Nee, ik ga dit anders schrijven. Waarom is er geen mogelijkheid om een mail die reeds verzonden maar nog niet bekeken is, of een Whatsapp bericht dat verzonden maar nog niet gelezen is, te annuleren? Of is er wel een manier?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K
Antoni
8 jaar geleden
Bij sommige mailprogramma's kan je berichten intrekken. Het bericht is dan wel verstuurd, maar de ontvanger kan het negeren omdat het niet meer relevant is, want het is immers door de verzender ingetrokken. De ontvanger kan in zijn mailprogramma zien dat het betreffende bericht is ingetrokken door de verzender. De ontvanger kan het beste dan het bericht meteen verwijderen en wachten op een nieuw bericht van de verzender. De verzender kan desgewenst in zijn nieuwe bericht aan de ontvanger laten weten waarom hij het vorige bericht introk. Of dit allemaal ook mogelijk is bij de door jou genoemde en bekende programma's weet ik niet.
Antoni
8 jaar geleden
Computoon schrijft, zie ik nu in zijn antwoord, dat dit kan bij bepaalde versies van Outlook en dat het intrekken iets anders werkt dan ik het beschreef: "In bepaalde Outlook-versies is het mogelijk een bericht in te trekken. Als je die functie kiest voor de ‘tegenpartij’ het bericht heeft geopend, krijgt hij het bericht niet te zien. Heeft hij het bericht al geopend voor je ‘intrekken’ hebt gekozen, dan is het natuurlijk te laat." Ik kende deze mogelijkheid ook (alleen) van Outlook.
Antoni
8 jaar geleden
Vraagstelling beschrijft in zijn antwoord weer een andere werking, maar hoe het ook zij, intrekken van een bericht is in sommige mailprogramma's, waaronder in ieder geval bepaalde versies van Outlook, mogelijk: "voor gewone outlook mail kun je wel degelijk wissen, het ligt er wel aan welke versie je hebt. zie de instructie in onderstaande link.
wanneer je de mail intrekt, dan zal jouw mail soms nog wel in de mailbox van de ander staan, maar dan doorgestreept. Helaas kan die persoon ‘m dan nog wel lezen. Maar door het doorstrepen, weet de ander dat je ‘m eigenlijk niet had willen versturen."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni en dit is nog belangrijker: Deze functionaliteit werkt alleen wanneer de ontvanger ook Outlook gebruikt, de ontvanger zijn mails op een online (dus extern toegankelijke) server bekijkt, de mail nog in de inbox zit en de mail nog ongelezen is. Een hoop ‘mitsen’ dus. Hou daar rekening mee in je besluit om de verzonden mail terug te halen.
Ritsuka
8 jaar geleden
In Whatsapp kan dit gewoon hoor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je eenmaal verstuurd hebt is het buiten je macht. Je vraag is daarom niet logisch : "...verzonden berichten die nog niet zijn afgeleverd..." Ze zijn wel afgeleverd, maar nog niet geopend. Wat je wel kunt doen is niet te snel versturen.
Als je van jezelf weet dat je wel eens denkt "had ik maar..." of "eigenlijk had ik dit of dat anders ..." dan zou je moeten invoeren [ wat ik al best lang doe ], je concept bewaren en na een uurtje/dag weer lezen en veranderen en alsnog versturen.
Dat werkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ritsuka NEEN. Je kan het bericht wel verwijderen uit je chatlijst, maar dat is dan alleen bij jezelf niet bij de ander. Je kan zo je chatlijst opschonen.

Het beste antwoord

Omdat je dan een actie zou uitvoeren op iemand anders zijn apparatuur. Net als een ongeopende brief die bij iemand op de mat ligt, dat wordt inbraak genoemd, of huis vredebreuk (als de deur openstaat). Zelfde geldt als de mail nog op de server zou staan van zeg gmail. Probeer PostNL er maar eens van te overtuigen dat je jouw brief terug wil. Gaat je niet lukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zou dus illegaal zijn in de meeste gevallen. Behalve als dit een expliciete optie is bij een dienst. Volgens mij zijn er chat programma's waarbij je wat je intikt direct bij de ander ziet (dus zonder te verzenden) maar je kan dat dan ook weer weghalen. Echter geeft dat nog meer het probleem waar jij al last van hebt, zeker als de gene waar je naar toe zendt de chatapp open heeft staan en bekijkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heey meneer tomaat ;) Is dit nu echt een antwoord?
Of is dit speculatie? Als de mogelijkheid er voor is; dan is deze er toch gewoon? En als deze er niet is; dan is ie er niet?
En soms moet de optie gewoon nog gemaakt worden.
Maar de vraag is voor bedrijven denk ik meer; hoeveel mensen willen deze optie nu eigenlijk?(en dat weten ze natuurlijk alleen al ze het horen/lezen) Hoeveel moeite en geld en mankracht kost het om te maken? En bovenal; wat levert het ons op? Pas als je inderdaad echt een misdaad begaat of dat er een optie niet is of niet; hacken/inbraak; dan is dat illegaal ja; maar dat spreekt voor zich met deze woorden. Maar dit zou eerder mooi als aanvulling op je antwoord zijn; maar als hoofd-antwoord?
Als hij nu had aangegeven dat hij het any means necessary wilt doen; dan zou dit wellicht een beter hoofd-antwoord maken... Maar tot zoverre suggereert hij niet iets te vragen wat niet mag; en sowieso zou hij dan bij de verkeerde community zijn toch? ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@FormerxZombie Nee dit is geen speculatie. Bedenk het maar zo. Verwijder maar eens een mail die NIET van jou komt bij een ander. Dan snap je dat dit computervredebreuk is (hoop ik). Welnu op het moment dat JIJ een bericht naar mij stuurt en dat bericht op MIJN apparaat komt dan mag jij er niks meer mee doen, althans niet als ik jou die toestemming niet geef (denk aan EULA's waarin ik toestem dat een developer updates uit mag voeren zonder toestemming).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je overdenking is verder prima. Als het ingebouwd zou worden en de mogelijke juridische problematiek wordt wegnomen door een EULA oid. Kan het ingebouwd worden en rest idd de vraag, wie zit er om te springen? En dan ben ik bang dat vooral mailapp-makers er niet om zitten te springen, omdat je dan vast weer het probleem krijgt dat iemand straks op afstand emails kan vernietigen die niet van hem zijn. Maar dit laatste is idd speculaas....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Allereerst; bedankt voor je sportieve reactie ^-^ Kijk; idd als een mail van iemand anders komt en naar nog iemand anders gaar moet dit niet kunnen; maar als je een berichtje naar iemand stuurt zou je toch in staat moeten kunnen zijn deze in te trekken als deze voor dat de ander deze gelezen geeft? Anders moet je nog een berichtje sturen waarin je omslachtig uitleggen waarom het niet meer nodig is ofzo. Op Facebook kun je ook een post plaatsen; iemand krijgt een notificatie; men verwijderd de post; en de ontvanger van de notificatie (als deze notificatie überhaupt in diens lijst blijft staan) ziet de post niet meer.
(ik lees nu net dat dit ook zo bij: 'van outlook to outlook' is...
...Beiden een gevalletje EULA ? :) Catch you on the flipside ;D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
(ゝω・`)┏┏ (Moeten finger-guns voorstellen ;D )

Andere antwoorden (2)

Dat hangt van de software af.

In bepaalde Outlook-versies is het mogelijk een bericht in te trekken. Als je die functie kiest voor de 'tegenpartij' het bericht heeft geopend, krijgt hij het bericht niet te zien. Heeft hij het bericht al geopend voor je 'intrekken' hebt gekozen, dan is het natuurlijk te laat.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even opgezocht wat je bedoelde: http://timemanagement.nl/verzonden-mail-terughalen/ MAAR
Deze functionaliteit werkt alleen wanneer de ontvanger ook Outlook gebruikt, de ontvanger zijn mails op een online (dus extern toegankelijke) server bekijkt, de mail nog in de inbox zit en de mail nog ongelezen is. Een hoop ‘mitsen’ dus. Hou daar rekening mee in je besluit om de verzonden mail terug te halen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor mensen die sturen naar mensen die met een mailprogramma werken en waarbij dat mailprogramma openstaat werkt dit dus niet.
Voor messenger en whatsapp weet ik het niet, voor twitter kun je de twit gewoon verwijderen (alleen als de ontvanger ook een bevestigingsmail heeft ingesteld, dan kun je die mail niet wissen)
voor gewone outlook mail kun je wel degelijk wissen, het ligt er wel aan welke versie je hebt. zie de instructie in onderstaande link.
wanneer je de mail intrekt, dan zal jouw mail soms nog wel in de mailbox van de ander staan, maar dan doorgestreept. Helaas kan die persoon 'm dan nog wel lezen. Maar door het doorstrepen, weet de ander dat je 'm eigenlijk niet had willen versturen.
http://timemanagement.nl/verzonden-mail-terughalen/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, het bericht wordt wel degelijk onleesbaar zoals ik het begrijp: “Maar wat als het bericht al in de ontvanger’s mailbox is beland?” Dat is nu het mooie van de digitale mogelijkheden van nu: de inhoud van het al aangekomen maar nog ongelezen bericht in de inbox wordt gewist. In plaats daarvan komt er in je verzonden mailtje alleen maar “Dit bericht is ingetrokken” te staan. Echter: Deze functionaliteit werkt alleen wanneer de ontvanger ook Outlook gebruikt, de ontvanger zijn mails op een online (dus extern toegankelijke) server bekijkt, de mail nog in de inbox zit en de mail nog ongelezen is. Een hoop ‘mitsen’ dus. Hou daar rekening mee in je besluit om de verzonden mail terug te halen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mrtomaat ik heb het op mijn werk getest. Daar is wel de juiste versie van Outlook, want thuis heb ik een uitgeklede versie waar deze mogelijkheid niet is. Op mijn werk wordt bij de ontvanger een streep gezet door het onderwerp en de kleur verandert. Maar de gezonden tekst was nog steeds te lezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh ok, dan is je bron dus onjuist, of ik lees het verkeerd?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat het er aan ligt welke outlook-versie je hebt @mrtomaat
Er zijn dus kennelijk verschillende mogelijkheden (of niet, zoals bij mijn eigen outlook)
Computoon
8 jaar geleden
Bij de Outlook-versie op mijn werk kan de ontvanger na een succesvolle intrekking het bericht in z'n geheel niet lezen. Dus ook niet doorgestreept.
Mijn Outlook thuis heeft de 'intrekken' optie niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*tweet