Mogen youtube filmpjes voor commerciele doeleinden worden gebruikt?

Goedemiddag,

Voor commerciële doeleinden wil ik een filmpje dat ik op YouTube heb gevonden gebruiken om te delen op andere social media zoals Twitter.
Nu vraag ik mij af, mag ik deze zomaar gebruiken? Onderaan het filmpje staan wel allerlei mogelijkheden om het filmpje te delen, maar ik wil zeker weten of deelopties ook van toepassing zijn voor commerciële doeleinden.
Indien je een YouTube filmpje niet zomaar mag gebruiken, waar kan ik zien wanneer ik een filmpje wel of niet mag delen?

Alvast bedankt!
Groeten,
Laura

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

Als je het YouTube-filmpje wilt gebruiken voor commerciële doeleinden wilt gebruiken moet je hier toestemming voor vragen aan de eigenaar. Dit verschilt per filmpje, en per licentie. YouTube kent twee licenties, de standaard YouTube-licentie en de CC BY-licentie. Je komt er achter welke licentie het filmpje heeft door op "Meer Weergeven" te klikken.
De standaard YouTube-licentie houdt in dat YouTube recht heeft om het op hun website te zetten en in de miniatuurspeler op andere websites af te laten spelen.
Met de CC BY-licentie mag je de video gewoon gebruiken gebruiken, ook commercieel, maar wel met naamsvermelding.

Dus mag je de video delen? Ja!
Mag je het voor commerciële doeleinden gebruiken? Niet zo lang de eigenaar van het filmpje het je verbied.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt!
Groeten, Max.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Max, Hartelijk dank voor je antwoord.
Weet je ook hoe dit zit met social media kanalen?
Ik wil het filmpje van YouTube namelijk delen vanaf het Twitter account van mijn werk. Hoop dat je me kunt helpen. Groeten,
Laura
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let wel, bij creativecommons zijn er verschillende soorten licenties.
Ook waarbij je ze niet commercieel mag gebruiken.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.nl
Verder helder antwoord. :)
tinus1969
9 jaar geleden
Vergeet niet, dat veel youtube filmpjes zelf eigenlijk illegaal zijn, en dat doortweeten dus nog steeds illegaal is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Laura, Delen op Twitter is ook delen, en mag dus volledig. Tenzij je het combineert met een affliateprogramma, of iets dat daar op lijkt. Je moet ook de speler van YouTube zelf gebruiken, gelukkig doet Twitter dit automatisch.
YouTube gebruikt trouwens maar één Creative Commons licentie, en dat is CC-NY. Dat betekent alleen dat je de naam van de gebruiker er bij moet zetten, voor de rest kan je gewoon alles doen.
Ik denk trouwens wel dat het filmpje dat je wilt wilt delen legaal is, dit kan je natuurlijk makkelijk zien. Groeten, Max.

Andere antwoorden (1)

Beste Laura,

Volgens YouTube mag je YouTube video's van anderen delen, maar je mag deze niet overnemen. Dat heet copyright (ook wel bekend als auteursrecht). Dit betekend dat je wél via de `share´ knoppen de video mag delen, maar dat je de video niet onder jouw naam mag gebruiken. Het is natuurlijk logisch dat als iemand anders iets maakt, je niet kunt zeggen dat jij het hebt geproduceerd.
Kortom, je mag de video delen via elk sociaal netwerk, zonder dat jouw naam eronder staat of jij er geld aan kan verdienen. Voor meer informatie over auteursrecht kun je naar de site van YouTube gaan (staat in de bron).
Met vriendelijke groeten,

-Sebastiaan