Wordt in Nederland Facebook gecensureerd?

Ik had een video over Chinese bontfarms op facebook gedeeld. Ik kan het echter niet meer terugvinden op mijn tijdlijn en ook niet op de facebookpagina van de vriend van wie ik de video heb. Kan het zijn dat de video verwijderd is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ga hier eens kijken en huiver.
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=facebook+censureert&start=0
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moet daar eerlijk gezegd niet van huiveren ; de zogenaamde 'censuur' van facebook bevat voornamelijk biutengewoon smakeloos beeldmateriaal , en potentieel gevaarlijke bullshit die vermoedelijk zeer, zeer veel gemeld wordt. Als ik zo die lijst met ' klachten' lees van mensen die zich 'gecensureerd' voelen, word ik alleen maar heel blij. Wou dat ze tien keer zoveel konden ' opruimen' voor het me onder ogen komt. Dat de censuur - met name op naakt - wat strenger is dan wij in Nederland nodig zouden vinden, heeft dan weer met de internationale status van Facebook te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De video kan trouwens ook prima verwijderd zijn door degene die hem als eerste heeft geupload, door degene vanaf wiens pagina je hem hebt gedeeld of door Youtube of door een belanghebbende die op het filmpje te zien is, de mogelijkheden zijn legio. Zolang het niet jouw eigen door jou geschoten filmpje is, kan het op 1001 manieren zomaar verdwijnen.

Het beste antwoord

Facebook is een platform dat in zo ongeveer alle landen ter wereld gebruikt wordt, en die dus met heel veel verschillende mensen en culturen te maken heeft. Daarnaast valt het primair onder de Amerikaanse wet, die vaak wat minder tolerant is dan wij in Europa gewend zijn.

Omdat niet iedereen beseft dat vrijheid hand in gand gaat met verantwoordelijkheid, zul je in de praktijk nogal eens regels moeten handhaven waar mensen duidelijk de schreef over gaan. Je kunt dat censuur noemen, maar dat is het niet. Van censuur is pas sprake als een bepaalde mening of denkwijze ECHT niet mag worden geuit, en aangezien ik op Facebook dagelijks alles lees van heel links tot heel rechts, van heel religieus tot heel werelds, van heel vrij tot heel bekrompen, heb ik niet de indruk dat er ook maar ergens structureel op wordt gecensureerd. Hooguit op pornografische inhoud, want daar hebben nu eenmaal veel mensen / landen moeite mee.

Wel wordt er veel opgeruimd, met name aan de hand van meldingen. Dingen waar echt heel veel mensen zich aan storen, en met goede redenen, worden inderdaad soms - lang niet altijd - verwijderd. Vaak gaat het bij verwijdering van filmpjes, foto's en teksten ook niet zozeer om de INHOUD maar om de VORM van het materiaal in kwestie.

In dit geval betreft het een filmpje - ongetwijfeld van vrij smakeloze inhoud - dat jij zelf niet hebt gemaakt en niet zelf hebt geupload. Dat kan dus op tientallen manieren verwijderd zijn, van Facebook of Youtube, door mensen die wellicht heel andere belangen op het oog hadden. Soms verdwijnen filmpjes van Youtube als vragen op Goeievraag : daar neigen we snel naar de moderatoren te kijken, maar de helft van de keren betreft het de gebruiker die zijn vraag terugtrekt en daarmee onbedoeld de suggestie wekt van 'censuur' . En geen filmpje is geen link meer. Ingewikkelder is het niet.

Als je googelt op facebook / censuur krijg je vooral een lange litanie aan voorbeelden van mensen die niet eens zozeer controversiele denkbeelden hebben , maar die daar vooral heel ongenuanceerd en aanstootgevend over kunnen rondbrullen, vaak niet onderbouwd door ook maar enige kennis of realiteitszin. Maar ondanks alle klachten daarover, blijft er ook op Facebook over de genoemde onderwerpen echt heel veel meer dan prettig is rondzingen op Facebook. Er wordt hooguit nauwelijks een topje van de ijsberg opgeruimd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat het filmpje behoorlijk schokkend was maar - voor zover ik kan beoordelen - op waarheid is berust. Het laat de wantoestanden zien die plaatsvinden op bontfarms in China en bevat zeer akelige beelden van gevilde en nog levende (!) honden, katten en alles wat nog maar meer een vacht heeft. Het zou inderdaad verwijderd kunnen zijn door degene die het als eerste gepost heeft. Geen idee wie dat is en intussen is de video wereldwijd meer dan 200.000 keer gedeeld. Zou het ook kunnen zijn dat China niet zo graag deze beelden wereldkundig wil maken en daarom censureert?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Los van de inhoud vind ik het heel aangenaam om te zien dat enkele van mijn mede-goeievragers de nuance zoeken. Dankjewel Marleen!

Andere antwoorden (2)

Ja er wordt gecensureerd.
Ga hier eens kijken lees en huiver.
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=facebook+censureert&start=0
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nederland of welk ander europees land is verplicht de richtlijnen op te volgen. Denk aan Bilderberg groep dat door één van de nederlandse koninklijke lid in het leven was geroepen. Deze persoon was meer dan nazi gezind en collaboreetde met hun. Facebook cencureert overal ter wereld. Het is onderdeel van de "nieuwe wereld orde" dat door meesten belachelijk wordt gemaakt door onwetendheid en domheid. Officiëel bewijs betreft lid Bilderberg en nazi collaboratie bestaat, alsook facebook (dat trouwens samenwerkt met CIA en zelfs een award heeft gekregen, denk aan de illegale face-herkenning programma dat op de achtergrond loopt), alsook ALLE andere claims die ik heb geuit zijn terug te vinden. Het is niet mijn taak om de mensen de sluier voor hun ogen op te lichten, uit hun eigen opgebouwde illusie te halen !
Betreft NWO, denk aan ex-president Bush (senior, vader van de voormalige president Bush) die in 1976 aan de wereld meedeelde dat de New World Orde er gaat én zal komen !
Complittheorieën bestaan op basis van bewijs maar door officiële instanties niet wordt erkend als waar. Net als 9/11, ondanks de vele bewijzen.
Heb hier meer verteld dan het onderwerp op jouw vraag, doch houdt het er vollefig verband ermee.
Ben nieuwsgierig of deze website dit hier zal cencureren of niet. Waarheid wordt tegenwoordig belachelijk gemaakt en tegengehouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is wel een hele wazige tekst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jeetje, jij bent ver van het padje af....iets teveel Robin de Ruiter gelezen ?
Denk dat je hier niet bang hoeft te zijn van censuur hoor ; alleen van verwijdering van onzin, maar dat gaat dan meer om de vorm dan om de ....*ahem* - inhoud. De censuur van Facebook heeft vooral heel veel te maken met goede smaak, en wat door mensen gemeld wordt als ongewenst. Was het maar zo dat ze op onzin en bullshit censureerden ; je leest maar op weinig plekken zoveel daarvan bij elkaar en zo uit zijn verband gerukt.