Hoe ouwd moet je zijn voor twitter ?

Ik wil weten hoe oud je moet zijn. Mijn ouders willen het ook weten maar ik kan het negens vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Voor Goeie Vraag moet je 16 zijn. Dat is al oud genoeg om op Twitter te mogen.

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij veel Amerikaanse sites zie je dat expliciet wordt gezegd dat je minstens dertien jaar moet zijn om een Internetdienst te mogen gebruiken. Dat geldt ook voor Twitter.
Die Amerikaanse grens van 13jaar is gebaseerd op de COPPA-wet, die kort gezegd erop neerkomt dat je mensen onder de dertien alleen mag toelaten met toestemming van hun ouders. Door simpelweg “at least 13” in de voorwaarden te zetten denkt men aan de voorwaarden te hebben voldaan. Immers geen dertienminner zal ooit liegen over zijn leeftijd, toch?

Het equivalent van die 13 jaar is bij ons iets gecompliceerder. Er spelen namelijk twee grenzen: allereerst de handelingsbekwaamheid en ten tweede de Wet bescherming persoonsgegevens.
Persoonsgegevens van mensen onder de 16 mogen niet verwerkt worden zonder toestemming van hun ouders, punt (art. 5 Wbp). Je kunt als vijftienjarige dus best een Twitter-account nemen, maar direct daarna houdt het op want je mag geen persoonsgegevens op je profiel zetten zonder toestemming van je ouders.
In de praktijk worden natuurlijk zowel de Nederlandse als de Amerikaanse wetgeving compleet genegeerd door zowel die minderjarigen als hun ouders.

Internetrecht door Arnoud Engelfriet.