Waarschijnlijk bedoel je een zogenoemde "thumbnail".
Als normale gebruiker kan je 3 plaatjes kiezen uit de geüploade video.

Als je er zelf 1 wil maken, dan moet je dat doen met een fotobewerkingsprogramma.
maar ik denk dat je dit niet bedoelt met "hoe maak ik"

Als je dit plaatje wilt instellen moet je een geverifieerde (youtube) gebruiker zijn.

Aldus google(youtube): "Als je account is geverifieerd en een goede reputatie heeft, kun je mogelijk aangepaste thumbnails uploaden voor je video-uploads."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangepaste thumbnails

Als je account is geverifieerd (https://www.youtube.com/verify) en een goede reputatie heeft, kun je mogelijk aangepaste thumbnails uploaden voor je video-uploads.

Aangepaste thumbnails uploaden

Een aangepaste thumbnail uploaden als je een video uploadt:

Upload of maak een video.
Als je bijna klaar bent met het verwerken van de video, kun je de optie Aangepaste thumbnail kiezen onder het gedeelte 'thumbnails'.
Een aangepaste thumbnail voor een bestaande video uploaden:
Ga in je kanaal naar Videobeheer (http://www.youtube.com/my_videos).
Zoek een video en klik op de knop Bewerken.
Klik op de knop Aangepaste thumbnail en upload een thumbnail.
Vergeet na het uploaden van de thumbnail niet op de knop 'Wijzigingen opslaan' te klikken.

Alles is mooi na te lezen op onderstaande bron.