Waarom slechte kwaliteit foto's bij uploaden facebook?

Op mijn computer heb ik scherpe foto's staan. Zodra ik ze upload naar facebook zijn ze gewoon ronduit slecht. Ik weet dat ze gecomprimeed worden door FB, maar ik heb diverse formaten geprobeerd en ze blijven slecht. Hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.1K

Het beste antwoord

Jouw scherpe foto's op de computer zijn zo scherp omdat ze een hoge resolutie hebben (lees: je foto's bestaat uit heeeeeel veel puntjes, pixels genaamd) al die pixels moeten wel worden opgeslagen.

Facebook moet heel veel foto's opslaan op zijn servers. Wanneer dat allemaal van die hele grote bestandens zijn met "scherpe foto's" dan kost hen dat enorm veel diskruimte. Die ruimte moet wel betaald worden. Ook moeten al die foto's later weer verstuurd worden wanneer jij die foto weer wil bekijken. Al die data moet wel weer over het netwerk verstuurd worden.

Maar facebook is slim en bewerkt de foto's. D.w.z. zij slaan de foto's op op een veel lagere resolutie. Feitelijk komt dat neer op dat ze slechts een deel van de originele pixels opslaan. Hierdoor wordt het bestand vele male kleiner en daarmee spaart facebook een heleboel diskruimte, bandbreedte (en dus geld) uit.

Maar ondanks dat de foto kleiner is geworden wil jij hem wel weer op de originele grootte zien. Daar zorgt dan je browser voor. Die vergroot dat kleine plaatje weer. De pixels die hij mis probeert hij af te leiden van de buur-pixels van die pixel. Dat is voor een deel gokken en het nemen van gemiddelden. Zo'n "berekende foto" is natuurlijk lang niet zo goed als het origineel, met als gevolg die slechte foto die jij ziet.

Andere antwoorden (1)

Facebook maakt gebruik van downsample. Er worden de pixels uit de foto gehaald. Je kunt dit voorkomen door de foto vooraf op je computer te verkleinen naar een normaal formaat met een scherpe weergave. Een foto van 5000 pixels breed heeft weinig zin op FB. Zelf houd ik een maximum breedte van 750 px aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist. +
Ik verklein AL mijn foto's voor het internet naar 800 px breed.
Dat werkt prima.