waarom gaan sommige internet sites niet terug als je op het pijltje terug klikt?

normaal gezien kun je via het pijltje-terug op internet, terug gaan naar de vorige bezochte internet pagina.
bv: je zoekt iets op google. je vindt een aantal hits. je leest de eerste en wilt weer terug naar het overzicht. dus klik je op het pijltje terug.

MEESTAL werkt dat.

maar er zijn altijd sommige pagina's die blijven steeds "terug komen" op dezelfde pagina. die zijn hardnekkig, als het ware.

hoe komt dat, en wat hebben de makers eraan om dat te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Er zijn pagina's die de bezoeker direct doorleiden naar een andere pagina. De eerste pagina is de doorleid-pagina; die kan bijvoorbeeld een URL hebben waaraan je kunt zien wat er op de pagina staat, en zoekmachines nemen dat mee in de beoordeling van de pagina. De werkelijke informatie staat op een andere pagina, die een heel ingewikkeld URL kan hebben omdat de informatie bijvoorbeeld uit een complex systeem komt.

Voorbeeld: de eerste pagina is http://www.voorbeeld.nl/info_over_Internet.html . Die pagina leidt de bezoeker direct door naar (bijvoorbeeld)
http://www.voorbeeld.nl/database/ContMag/14AF3002_D9E1CC24_662B4ED0.html .

Jij klikt op de link van Google, komt op de eerste pagina terecht, en wordt direct doorgeleid naar de tweede pagina. Ben je klaar met lezen en klik je op het terug-pijltje, dan kom je dus terug op de eerste pagina - en die stuurt je ogenblikkelijk weer door naar de tweede pagina.

Je gaat dus wel degelijk een pagina terug, maar je merkt daar niets van doordat je supersnel weer terug wordt geleid naar de pagina waar je vandaan kwam.

Toegevoegd na 2 minuten:

Er zijn twe oplossingen voor dit probleem.

De oplossing die ik zelf meestal gebruik is: niet met je linker muisknop op een link klikken, maar met je middelste muisknop. De pagina opent dan in een nieuwe tab (of in een nieuw venster, afhankelijk van je instellingen). Daar lees je de pagina - maar je Google-zoekresultaten blijven gewoon staan in je oorspronkelijke tab.

Ben je klaar met lezen, dan sluit je de nieuw geopende tab, en ben je weer bij de zoekresultaten - die zijn immers al die tijd blijven staan.

Een andere oplossing is op het terug-pijltje te klikken, maar de muisknop vast te houden. Na korte tijd verschijnt (bij de meeste browsers) een lijst met daarin de vorige pagina, de voor-vorige pagina, de voor-voor-vorige pagina, enzovoort. Uit die lijst kies je direct de pagina met zoekresultaten waar je naar terug wilt.

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor het antwoord. je hebt niet alleen antwoord gegeven op mijn vraag WAAROM dat zo is, maar ook een oplossing aangegeven voor het probleem.
daar ben ik heel blij mee, en ik hoop dat ook anderen iets aan die tip zullen hebben. :)

Andere antwoorden (1)

Ik merk zelf vaak als ik dat heb en ik kijk dan door op het pijltje te klikken dat er dan iets van een facbook of andere advertentie als adres verschijnt. Met het laden van de pagina merk je daar echter niets van. Misschien is dat bij jou ook zo?