Waarom heet de paus op twitter @pontifex?

Waar staat het voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
betekent bruggenbouwer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat dat een van de titels van de paus is.

Het beste antwoord

Pontifex betekent eigenlijk hogepriester. Uit het Latijn vertaald letterlijk Bruggenbouwer ( pons= brug, fex is van facere= maken). Dus is pontifex een mooi gevonden woord voor het hoofd van de Katholieke kerk en als twitternaam heel toepasselijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De paus draagt de titel van Pontifex Maximus, Summus Pontifex of Pontifex Romanus. De ambtsperiode van een bepaalde paus wordt zijn pontificaat genoemd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pontifex

Toegevoegd na 2 dagen:
Als je het niet snapt, zou je ook verder kunnen lezen in de bron:

Een pontifex (mv.: pontifices; Latijn: < pons, brug, + facere, maken) ("bruggenbouwer" of "wegbereider") was oorspronkelijk een Romeins priester wiens belangrijkste taak het was kwade invloeden af te weren wanneer men het grondgebied verliet. Oorspronkelijk waren ze slechts met drie, maar later werd hun aantal opgetrokken tot zestien. De pontifices maakten deel uit van het college van Pontifices, dat onder leiding stond van de pontifex maximus. De pontifices werden gedacht bruggen te slaan tussen de mensen en de goden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap het niet..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De pontifices werden gedacht bruggen te slaan tussen de mensen en de goden. En zo slaat de Paus een brug tussen de RKK en de mensen via twitter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het niet snapt, zou je ook verder kunnen lezen in de bron: Een pontifex (mv.: pontifices; Latijn: < pons, brug, + facere, maken) ("bruggenbouwer" of "wegbereider") was oorspronkelijk een Romeins priester wiens belangrijkste taak het was kwade invloeden af te weren wanneer men het grondgebied verliet. Oorspronkelijk waren ze slechts met drie, maar later werd hun aantal opgetrokken tot zestien. De pontifices maakten deel uit van het college van Pontifices, dat onder leiding stond van de pontifex maximus. De pontifices werden gedacht bruggen te slaan tussen de mensen en de goden.