Kun je bij Facebook gezichten op foto's "blurren", zonder ze opnieuw te hoeven uploaden?

We hebben 5 weken lang evenementen gedraaid, waarin honderden foto's gemaakt zijn. Nu is er plotseling één vrijwilliger die niet meer op de foto wil en eist dat alle foto's waar hij op voorkomt worden verwijderd. Op die manier blijven er niet veel foto's over.
Bestaat er een tooltje, app of reguliere mogelijkheid om gezichten op foto's onherkenbaar te maken? Om ze alle honderden één voor één onherkenbaar te maken, zie ik niet echt zitten en daar heb ik de tijd helaas ook niet bepaald voor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Nee, dat bestaat niet. Hoe zou een dergelijke tool moeten weten welk gezicht wel- en welk gezicht niet te blurren?
Het kan heel snel in Photoshop of Fireworks, maar het zal één voor één moeten.

Filmen of fotograferen op een voor het publiek toegankelijke plaats mag, maar de aanwezigheid van camera's moet duidelijk aangegeven of zichtbaar zijn. In besloten ruimtes -waaronder ook op het werk- mogen mensen in beginsel niet worden gefilmd. Er moet een zwaarwegend belang zijn. En ook nu moet het expliciet aangekondigd zijn.

Publicatie van een foto of filmopname waar iemand herkenbaar opstaat, kan een schending van het portretrecht zijn. De geportretteerde moet een redelijk belang kunnen laten zien (zoals privacy) op grond waarvan het werk niet gepubliceerd mag worden.

Als een opname of foto rechtmatig gemaakt is , wil dat nog niet zeggen dat deze ook mag worden gepubliceerd. Een dergelijke opname is namelijk een portret van de personen die erop staan, en dus geldt daarvoor het portretrecht. De auteurswet beschouwt zo'n afbeelding als een "portret anders dan in opdracht". Deze mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. Meestal zal het dan gaan om een privacybelang.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat de wet zegt: Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet: Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken. De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.

Alles bij elkaar denk ik dat deze vrijwilliger geen poot heeft om op te staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hmm dat is best vervelend als alle anderen wel op de foto staan. Maar op facebook kun je ze niet Blurren, je zou ze dan echt opnieuw moeten uploaden.