Gram is uit het grieks en betekent zoiets als iets opgeschreven of vastgelegd.
Insta kan komen van instant wat direct betekent. Dus dan is het: Direct vastgelegd.
Insta kan ook komen van instamatic. Kodak's systeem dat ook van die vierkante foto's maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Instagram levert in tegenstelling tot de standaard langwerpige foto's van mobiele telefoons (met een beeldverhouding van 4:3) vierkante foto's af, net als de Kodak Instamatic en de Polaroidcamera.

Het heeft iets te maken met het gemak waarmee tegenwoordig foto's gemaakt en bewerkt kunnen worden.

Omdat het gebruik van de rolfilm bij de consument nogal wat problemen opleverde werd door Kodak in 1963 de Instamatic of 126 cassette op de markt gebracht.
Deze cassette kon maar op een manier in de camera worden geplaatst waardoor plaatsings-en transportproblemen werden uitgesloten.