Wat kan ik beter leren Html of Xml?

Welke taal maakt mooiere en betere websites, het maakt niet uit welke taal makkelijker te leren is.

Ik ken de html basis al, maar dat is nu ook even niet interessant!

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
rose
13 jaar geleden
Het is goed om HTML onder de knie te hebben alvorens je in PHP te verdiepen...

Antwoorden (6)

HTML is voor presentatie, XML voor opslag en verzending van data. Jij wilt websites maken, dat betekent presentatie in de eerste plaats, dus houd je je eerst bezig met HTML.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
XML is breder, Widar, dan louter dataopslag. Je zou, met een juist xsl (met XSLT) bestand, er zelfs webpagina's in kunnen schrijven.
rose
13 jaar geleden
Sterker nog, dat is in feite wat je doet met XHTML.
rose
13 jaar geleden
Grappig is overigens dat de opmaak van een HTML pagina, volgens de regels van het spel, bij voorkeur toch in een apart bestand moet staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XSL is weer een aparte taal, dus met alleen xml kom je er niet. Voor iedere huis tuin en keuken beginners website heb je aan html absoluut genoeg.
rose
13 jaar geleden
Het ging mij erom aan te geven dat xml er niet is voor dataoverdracht alleen. En de (voor)laatste specificatie voor HTML, XHTML (standaard sinds 2000), is in feite een XML toepassing. Met puur HTML 4 (sinds 200 dus verouderd, en veel elementen van HTML 4 zijn in XHTML niet meer toegestaan of deprecated) heb je de basis, XHTML is meer standaardgericht en de nieuwste generatie is HTML 5. XLS moet je zien als een soort CSS voor XML bestanden.
rose
13 jaar geleden
En de XML 'toepassing' XHTML werkt zonder XLS, omdat de vertaling, net als bij HTML 4 (en eerdere versies), al in de browser zit ingebakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rose, je vertelt me een boel dingen die ik allang weet... Ik probeer het alleen even simpel te houden voor de vraagsteller, die nog maar net begint. Overigens, als je zegt dat je XML in combinatie met XSL kunt gebruiken voor websites, dan heb je helemaal gelijk. Dat heb ik regelmatig gedaan. Maar dan is die XML wel data, die door de XSL wordt omgevormd tot een (gedeelte van) een pagina, wat dan toch weer HTML is!. HTML is ook geen opmaaktaal op zich, al heeft 't wel elementen daarvan.
rose
13 jaar geleden
Sorry, Widar, die laatste twee waren voor mormel bedoeld. Maar, als je XML zo omschrijft als data, dan is html dat ook. Immers, XHTML (de huidige generatie HTML) is gewoon een bijzondere vorm van XML. En gewone HTML is ook gewoon data in tags. Ik weet niet waar we over kissebissen, ik wilde alleen maar duidelijk maken dat XML niet alleen voor data opaslag en verzending gebruikt wordt. (En jij gebruikt data duidelijk in z'n nauwe betekenis. Zou je dat niet doen dan is alles wat over het internet gaat data, ook HTML 4) Eigenlijk ben ik van mening dat je het verschil tussen HTML en XML slecht (of verkeerd) weergeeft in je antwoord. Mijn antwoord is niet veel ingewikkelder, maar klopt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wel, HTML is ook gewoon data als je de opmaak er echt uit weg zou laten (wat ik zelf altijd zoveel mogelijk doe). Over de definitie van HTML en XML en weet ik wat meer kunnen we lang twisten (of niet, denk ik eerder haha), maar ik heb, zoals ik eerder al aangaf, het slechts simpel geprobeerd te houden voor de vraagsteller.
rose
13 jaar geleden
Ja, simpel is mooi, maar het moet wel kloppen, toch?
rose
13 jaar geleden
Wat is overigens jouw relatie met/tot HTML en XML en ander webgerelateerd development gereedschap?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rose @widar Ik snap het antwoord wat rose gaf wel, ik ben ook niet echt een beginnend webprogrammeur. Ik heb html al een tijdje onder de knie, maar ik zag nu dat er ook xml was en toen werd ik nieuwsgierig. Dus dank je wel voor je antwoord, maar voortaan hoef je geen rekening met mij te houden, de ict taal snap ik wel :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose: Ik heb informatica gestudeerd en heb 13 jaar ervaring als software-/webontwikkelaar. @weethetnietmeer: Zal ik doen! Schrijft een stuk makkelijk als ik niet hoef na te denken over wat ik schrijf ;)
rose
13 jaar geleden
Ach, dan ben ik nog maar een beginner.
rose
13 jaar geleden
Waar werk jij het meest mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer met zoveel mogelijk verschillende zaken te werken, om mezelf zo breed mogelijk georiënteerd te houden. Maar m'n voorkeur ligt wel bij een combinatie van Java, XML, XSL en PHP.
Html is de markup taal voor webpagina's, XML is een specificatie voor markup talen (die inderdaad ook gebruikt kan worden voor het beschrijven van data, die vervolgens verzonden kan worden) en XHTML is de specificatie voor HTML die volledig voldoet aan de eisen die de XML specificatie stelt.

Het beste is het eerst HTML 4 te leren, vervolgens je te verdiepen in XHTML en daarna je aandacht te richten op HTML 5, de nieuwste generatie HTML.

Toegevoegd na 2 uur:
Je kunt trouwens ook hele mooie, interactieve, websites maken in Flash.
rose
13 jaar geleden
HTML zijn ook de meeste tuts over te vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leer HTML goed onder de knie te krijgen en verdiep je in CSS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Html, php, css
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alleen XML zul je niet bepaald mooie websites krijgen. Doorgaan met HTML, daar CSS bij doen. En vervolgens PHP met MySQL of Javascript gaan leren. Dan kun je XML wel gaan gebruiken.