Als je in een tekst wilt zoeken op Istanbul, Istanboel, istanbul en istanboel, en je wilt al die mogelijkheden vinden - welke regexp gebruik je dan?

Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, dit is geen "spam-vraag". Ik vroeg me dit laatst echt af. Ik weet wel hoe je in een regexp zowel Istanbul als Istanbol kunt vinden, maar ik weet niet hoe het gaat als het aantal letters kan verschillen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Enneh - mochten er irritaties ontstaan omdat ik de afgelopen tijd veel vragen heb gesteld over Turkije: wees gerust, komende maandag vlieg ik terug. Pegasus bleek nog betaalbare plekken te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
regexp = regular expression. een manier om handig/kort/snel om te gaan met zoekpatronen.

Het beste antwoord

iets van

(i|I)stanb(oe|u)l

zie ook http://www.addedbytes.com/download/regular-expressions-cheat-sheet-v2/pdf/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als ik op google instanboel intoets geeft ie ook links over istanbul. Tik ik "straatnamen instanboel "in, da vraagt ie : Bedoelde u instanbul? Ook onze eigen onvolprezen spellingchecker, zo als dat in zuiver nederlands heet, kent het woord instanboel niet.Welke met alle 4 mogelijkheden aan de slag gaat, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
regex ==> /istanb(u|oe)l/i

i op het einde zorgt voor dat hoofdletter niet gecheck worden.

(u|oe) beide mogelijkheden zijn toegestaan.