is een byte precies 8 bit? of is dat een benadering?

als je een byte door 8 deelt, hou je dan precies 1 bit over? of eerder 1.01 bit? of 0.99 bit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

je kan bits vergelijken met schakelaars die aan of uit staan.
als je dan een byte hebt van 8 schakelaars heb je PRECIES 8 schakelaars!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slechte benadering maak 't nou niet moeilijker dan 't al is.

Andere antwoorden (9)

Ja, één byte is exact 8 bits. Een byte is niks meer dan 8 ééntjes en nulletjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de meeste computersystemen bestaat een byte uit precies 8 bits. Maar er bestaan ook systemen die bijvoorbeeld , 7, 9 of 12 of 14 bits per byte hebben. Dit is in ieder geval nooit een benadering.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echter een byte representeerd meestal een maximum getal van 255 (of -128 tot 127). Een fysieke deling zou leiden tot 1 bit, echter de logische indeling van bytes is anders de eerste positie (rechts) = 1, de 2e = 2, de 3e = 4 enz....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'Poog (probeer) de vraag te begrijpen en je antwoord ook duidelijk en ‘to-the-point’.' - extra info kan geen kwaad toch? 'Lees ook of het antwoord dat je wilt geven al is gegeven.' - Niet dus 'Begin overigens geen antwoord met ‘echter’, dit komt onlogisch en belerend over :D' - mee eens!
Overigens is het woord byte een verbastering van By Eight (per acht).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1 byte is 8 bits. 1 kilobyte is niet 1000 bytes maar 1024.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een b is 1 een B is 8
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord op de hoofdvraag is duidelijk: een byte is 8 bits omdat je daar een getalwaarde 0 tot 255 binair in kan weergeven en daarmee weer alles kan weergeven wat je zou willen weergeven (Zie ASSCI tabel)
Ruud haalt twee dingen door elkaar., in die zin, dat sommige computers rekenen in 8, 16 of zelfs 32 bits. Mijn eerste (en beste) PC (HP 85) rekende in 64 bits. Dat heeft verder nietys te maken met het begrip byte: een byte is een groepje van 8 bits. Zo zitten er op een geheugen module ook 8 chips, byte gaat eer parallel in- 1 bit in iedere chip. Meestal is er 1 extra voor een controllebit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Faith:

Omdat inderdaad vaak een soort van verwarring ontstaat of een grotere eenheid in de computerwereld nou een vermenigvuldiging met 1000 of 1024 is, zijn er twee eenheidsaanduidingen.

Het SI-stelsel stelt dat giga 1 miljard is, dus een Gigabyte zouden 1 miljard bytes zijn. Omdat een computersysteem alleen maar met twee-machten werkt, gaat dat niet.

Volgens het SI-stelsel is een gigabyte dus 10^9 (tientallig stelsel). Afkorting GB.
Volgens het binaire stelsel is een gigabyte 2^30. Afkorting GiB.

GB = 1.000.000.000 bytes
GiB = 2^30 = 1.073.741.824 bytes (~7% verschil)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een byte delen is niet mogenlijk .
Het is gewoon een unit bestaand uit een combinatie van ,waar, uit, logisch enz . .
bit 0 is 0 of 1
bit 1 is aan of uit
Dus :
00 = 0
01 =1
10 =2
11 = 3
Enzovoort
U gaat uit van een getalstelsel ( hardstikemooi) maar ga uit van het kleinste element
bv in tientallg systeem is het hoogste getal nog altijd negen .