Hoe vind je een specifieke waarde in een cel met door komma's gescheiden waardes in Apple Numbers?

Ik probeer een dividend calender te maken die me laat zien hoeveel dividend er op een specifieke maand binnenkomt. Dit is me al gelukt in Excel door gebruik te maken van de ISNUMBER functie:

=if(ISNUMBER(SEARCH(",2,";","&$CL3&","));($CN3/$CM3);"")

CL3 bevat de nummers van de maanden wanneer het dividend uitbetaald wordt (bijv: 2,4,6,8)
CN3 bevat het totaal jaarlijks dividend (bijv: €23,-)
CM3 bevat het aantal maanden waarover dat dividend verdeeld wordt uitgekeerd (bijv: 4)

De formule zoekt dus in cel CL3 of er een door komma's gescheiden "2" voorkomt en zo ja, dan wordt een een deel van het dividend weergegeven in de cel die bij de maand januari hoort (zie de afbeelding ter verduidelijking).

Het is me tot nu toe niet gelukt om dit in Apple Numbers voor elkaar te krijgen omdat de ISNUMBER functie niet bestaat. Hopelijk is er hier iemand die mij uit de brand kan helpen!

Picture for question
4 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Je zou met =VIND.SPEC() kunnen zoeken naar bv “2,”.
Deze geeft een foutboodschap als “2,” niet voorkomt.
Dus is =ISFOUT(VIND.SPEC()) waar of onwaar.
Dus =ALS(ISFOUT(VIND.SPEC());’indien waar’;’indien onwaar’) zou moeten werken.
Dit gaat alleen bij “1,” fout. Omdat als “11,” voorkomt, ook “1,” gevonden wordt.
Dit is op te vangen door de maandenopsomming te beginnen én te eindigen met een komma.
Dan kun je zoeken op “,2,” etc.
Ter overweging: je zou voor de maanden 12 kolommen kunnen maken en deze formatteren als ‘aankruisvak’
Het aantal periodes is dan gelijk aan het aantal vinkjes.
Toegevoegd op 15 augustus 2019 10:03: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
JulianJDel
4 jaar geleden
Dit werkt precies zoals ik nodig heb! Bedankt Kees!