Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kleur ik in Excel cellen die buiten een bereik vallen?

In kolom D staan meetwaarden. Elke meetwaarde heeft een eigen minimum, en een eigen maximum. De meetwaarde moet tussen het minimum en het maximum vallen.

Per meetwaarde staat het minimum in kolom B, het maximum in kolom C.

Wat ik nu wil is het volgende:
- ALS de meetwaarde in kolom D lager is dan het minimum in kolom B, moet de meetwaarde een blauwe achtergrond krijgen.
- AlS de meetwaarde in kolom D hoger is dan het maximum in kolom C, moet de meetwaarde een rode achtergrond krijgen.

Dit is wat ik wil - en dit is me al gelukt, met voorwaardelijke opmaak.

Maar... sommige meetwaarden hebben geen minimum en maximum. Voor die waarden zijn kolommen B en C dus leeg. Mijn voorwaardelijke opmaak ziet een lege cel echter als nul, en kleurt dus al die meetwaarden rood. Want wat de meetwaarde ook is, hij is altijd groter dan nul.

Hoe maak ik mijn voorwaardelijke opmaak zo, dat de meetwaarden alleen een blauwe of een rode achtergrond krijgen als het minimum en maximum zijn ingevuld voor die meetwaarde?

Cryofiel
5 jaar geleden
3.5K
paulus811
5 jaar geleden
Je zult een extra conditie moeten toevoegen dat wanneer B of C leeg ("") is, dan is er geen achtergrondkleur. Je kunt één conditie toevoegen met ALS formule, of twee aparte condities voor resp. min en max waarde.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je zult een extra conditie moeten toevoegen dat wanneer B of C leeg ("") is, dan is er geen achtergrondkleur. Je kunt één conditie toevoegen met ALS formule, of twee aparte condities voor resp. min en max waarde. In het plaatje heb ik 2 condities toegevoegd. Door het $ teken voor het regelnummer weg te halen, kun je het format voor alle cellen in kolom D kopiëren.
ZIe nu dat ik de kleuren omgedraaid heb, maar dat maakt voor het principe uiteraard niet uit.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 01 april 2019 11:03: tekst
Plaatje bij antwoord
paulus811
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alweer top Paulus +
paulus811
5 jaar geleden
Thanks PJJMulder :-)
KeesWim
5 jaar geleden
Regel 2 kan vervallen want er is gegeven: “Want wat de meetwaarde ook is, hij is altijd groter dan nul.” Regel 1 kan vervallen als je in regel 3 deze formule zet: =EN(C2<>””;D2>C2)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding