Ik denk dat je op zoek bent naar een TPL Parser, hiermee kan je namelijk HTML en PHP zoveel mogelijk gescheiden houden (werkt netter) ik heb hieronder een voorbeeld voor je van een TPL Engine:

https://github.com/feulf/raintpl3

Je scheid je HTML en PHP code waarna je in de HTML code parameters zet welke je in je PHP bestanden een waarde geeft om te zorgen dat deze daadwerkelijk ook weergeeft wat jij daar wilt hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het vereist enige kennis om dit goed kunnen te maken, denk er over na of je het daadwerkelijk nodig hebt. Een complete uitleg kan ik je hierover helaas niet geven aangezien het dan een lange pagina wordt.