Mag je gratis photoshop brushes gebruiken in een zelfgemaakte site?

Dus mijn vraag is eigenlijk, zit je dan niet in de problemen met copyright en zo?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe is alles wat je onder een bepaalde 'license' gebruiken mag voor non-commercieel doeleinde (GPL bijvoorbeeld), te gebruiken voor een zelfgemaakte site die NIET bedoeld is voor commerciële doeleinden (maw dat je er geld mee verdient).

Het is namelijk zo dat als iemand kan aantonen dat hij 'intellectueel' eigenaar is van de brush en deze niet eerder al door anderen ook vergelijkbaar is gemaakt (prior act), hij mag aangeven of iemand het object in een bepaalde manier mag gebruiken.

Door bij het object aan te geven dat iedereen het mag gebruiken, zeg je dat het vrij is. Indien er niets bij staat, houdt het niet automatisch in dat het vrij is, maar het wordt voor de eigenaar moeilijker om te bewijzen dat het niet zo is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb het zelf ook gedaan en nooit problemen mee gehad (en ik ken genoeg mensen die hetzelfde hebben gedaan).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit hangt ervanaf sommige bedrijven maken brushes voor photoshop waarvoor je moet betalen of je mag ze gebruiken en pas betalen als je deze voor commercieel gebruik gaat gebruiken.

Daarin tegen zijn er ook een hoop community's (zoals deviantart, zie link) waar mensen brushes ter beschikking stellen voor je eigen creatie's ze vragen hooguit of je wil vermelden wat je ermee gemaakt hebt en hun wil noemen ergens (credit geven).