Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben natuurfotograaf en wil graaf mijn foto's afdrukken maar hoeveel pixels is een a3 a4 en a5 als ik ze helemaal vol wil hebben?

ik ben natuurfotograaf en wil graaf mijn foto's afdrukken maar hoeveel pixels is een a3 a4 en a5 als ik ze helemaal vol wil hebben?

Toegevoegd na 22 minuten:
even extra;
ik bedoel dus.
a3 = ...... x ......... pixels
a4 = ....... x ......... pixels
a5 = ....... x ......... pixels

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Dat hangt van de resolutie af.

72 dpi (web) = 595 X 842 pixels

300 dpi (print) = 2480 X 3508 pixels >> dat is wat meestal gebruikt wordt voor printwerk.

600 dpi (print) = 4960 X 7016 pixels

Je maakt je foto's in het grootste formaat,
het beste natuurlijk in RAW.
Je stelt je bewerkingsprogramma in op 300 dpi en kiest dan voor het formaat wat je af wilt (laten) drukken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees er hier meer over:

http://pc-en-internet.infonu.nl/tips-en-tricks/23955-tips-voor-het-zelf-printen-van-fotos.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Alleen is 600 dpi op een A4'tje niet haalbaar met de meeste fotocamera's (35MP!) en lijkt me dan derhalve ook weinig zinvol als zijn camera de 8MP niet veel overstijgt, het enige wat je dan zou doen is een pixel opdelen in kleinere pixels met de dezelfde waarde. Het zou wel weer kunnen als je meerdere foto's op een a4'tje wil afdrukken. En het hangt niet van de resolutie af maar van het gewenste aantal DPI, de vrager vraagt juist met welke resolutie hij moet werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het minimale voor een afdruk is 267dpi. Tussen deze resolutie en 300dpi (of hoger) zie je absoluut geen verschil in de afdruk zelf (met een vergrootglas beoordeeld). Ga je lager dan 267dpi, dan ga je wel verschillen merken.