ik ben natuurfotograaf en wil graaf mijn foto's afdrukken maar hoeveel pixels is een a3 a4 en a5 als ik ze helemaal vol wil hebben?

Toegevoegd na 22 minuten:
even extra;
ik bedoel dus.
a3 = ...... x ......... pixels
a4 = ....... x ......... pixels
a5 = ....... x ......... pixels

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Dat hangt van de resolutie af.

72 dpi (web) = 595 X 842 pixels

300 dpi (print) = 2480 X 3508 pixels >> dat is wat meestal gebruikt wordt voor printwerk.

600 dpi (print) = 4960 X 7016 pixels

Je maakt je foto's in het grootste formaat,
het beste natuurlijk in RAW.
Je stelt je bewerkingsprogramma in op 300 dpi en kiest dan voor het formaat wat je af wilt (laten) drukken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees er hier meer over:

http://pc-en-internet.infonu.nl/tips-en-tricks/23955-tips-voor-het-zelf-printen-van-fotos.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Alleen is 600 dpi op een A4'tje niet haalbaar met de meeste fotocamera's (35MP!) en lijkt me dan derhalve ook weinig zinvol als zijn camera de 8MP niet veel overstijgt, het enige wat je dan zou doen is een pixel opdelen in kleinere pixels met de dezelfde waarde. Het zou wel weer kunnen als je meerdere foto's op een a4'tje wil afdrukken. En het hangt niet van de resolutie af maar van het gewenste aantal DPI, de vrager vraagt juist met welke resolutie hij moet werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het minimale voor een afdruk is 267dpi. Tussen deze resolutie en 300dpi (of hoger) zie je absoluut geen verschil in de afdruk zelf (met een vergrootglas beoordeeld). Ga je lager dan 267dpi, dan ga je wel verschillen merken.
Handig om te weten, als je op het randje gaat zitten met croppen.
Houdt rekening met een minimale 267dpi voor de resolutie.
Dus op de lange kant van de A4 (=30cm =11,81") x 267 = 3153 pixels.

Zo kan je voor de andere afmetingen het zelf berekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt af van:
-De kwaliteit van de foto's. Die is weer afhankelijk van de kwaliteit van het toestel, waaronder voor een groot deel de lens. En natuurlijk van de omstandigheden en kunde van de fotograaf.
-De kwaliteit / technische mogelijkheden van de printer.

Kies een modern, goed toestel. Afhankelijk van de dikte van je beurs. Je koopt een toestel niet zozeer aan de hand van 't aantal megapixels (die je natuurlijk altijd op maximaal laat staan, als je goede kwaliteit foto's wilt), maar een toestel met weinig megapixels is wel gewoon al vaak verouderd.

Het is beter afdrukken met een goede 8Mpixel camera op A3 dan met een matigere 12Mpixel camera. Het aantal megapixels zegt lang niet alles.

Ook is de printer dus van belang. Een pixel op papier is niet hetzelfde als een pixel op je scherm! Op je scherm lopen pixels niet in elkaar over; op papier wel in een bepaalde mate: afhankelijk van de printer en instellingen en papiersoort.

Maak je dus niet zozeer zorgen om 't aantal megapixels als je een toestel koopt, maar kijk eens op goede review sites zoals:
http://www.steves-digicams.com/best-cameras.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het scherp afdrukken op papier heb je, behalve een goede foto uiteraard, een resolutie nodig van 300 tot 360 dpi.
Uitgaande van drukwerk:
DPI staat voor dots per inch.
Een inch = 2,54 cm.

Bij 360 DPI zijn de aantallen pixels aldus:
A3 formaat "staand" = 5953 x 4209 px
A3 formaat "liggend" = 4209 x 5953 px
A4 formaat "staand" = 4209 x 2976 px
A4 formaat "liggend" = 2976 x 4209 px
A5 formaat "staand" = 2976 x 2104 px
A5 formaat "liggend" = 2104 x 2976 px

Er is een vertaalslag nodig tussen het aantal dots per inch dat je printer afdrukt, en het aantal pixels per inch dat je foto omvat. Die vertaaldslag komt van je fotobewerkingsprogramma en je printer.

Of jouw configuratie (printer, fotobewerkingsprogramma) de pixels per inch één op één omzet naar dots per inch weet ik niet.
("één op één omzetten" is 360 DPI = 360 PPI)
Maar je printer moet in ieder geval dezelfde resolutie aan kunnen als wat jij je fotobewerkingsprogramma opgeeft, ZONDER te interpoleren (zonder zelf kleurpunten te "berekenen").

- - -

Additionele informatie:
- De meeste printers maken automatisch een witte rand om je afbeelding heen. Die moet je apart *uit* zetten.

- Pas op met vergrotingen. Je kunt voor een goede scherpte beter knippen en zien welk aantallen pixels er over blijven en daar je afdruk op aanpassen,
dan dat je je de uitsnede uitvergroot tot het formaat dat je hebben wilt.